Scooter huren op Koh Phangan: alles wat je wilt weten

Als je Koh Phangan bezoekt en het eiland wilt verkennen, is het huren van een scooter absoluut aan te raden. Op de mountainbike kan trouwens ook, maar door de oppervlakte van 125 km² zijn de afstanden voor de gemiddelde mens te groot om met de fiets af te leggen.

Bovendien is er geen publiek transport op het eiland, waardoor je enkel en alleen de taxi als mogelijkheid hebt om je te ‘laten’ vervoeren. En je snapt dat dit veel te duur is om dagelijks te doen. Daarnaast zijn taxi’s lang niet overal te vinden. Het is niet zoals bijvoorbeeld in Bangkok of Chiang Mai en Grab is ook niet beschikbaar.

Aangezien je op deze pagina beland bent ga ik ervan uit dat je inderdaad een scooter wilt huren op Koh Phangan, om op die manier zo mobiel mogelijk te zijn. In deze gids ga ik je er alles over vertellen, zodat je weet wat je kunt verwachten. Denk aan de kosten, dingen om rekening mee te houden en welk type scooter gebruikelijk is om op te rijden.

Zodra je op de motorbike springt ben je klaar om op avontuur te gaan, en daar zul je zeker geen spijt van krijgen. De glooiende heuvels, wegen omzoomd door dichte jungle en de met tropische stranden bezaaide kustlijn maken het simpelweg geweldig om rond te rijden. Je voelt je zo vrij als een vogel en kan stoppen op de mooiste plekjes.

Het verschil tussen een scooter en een motor

Ik denk eerlijk gezegd dat je hier al bekend mee bent, maar alsnog wil ik het volgende eventjes heel duidelijk voor je maken: in Thailand -en Zuidoost-Azië in het algemeen- huur je scooters vanaf 110cc waarmee het strikt genomen een motor is. Want 50cc of meer is volgende de Nederlandse wet een motor.

De meeste mensen die een motorbike huren op Koh Phangan zijn daarom niet bevoegd om op zo’n voertuig te rijden, aangezien ze geen motorrijbewijs hebben. Kijkend naar de Thaise wet is het zelfs illegaal.

Maar ja, we doen het allemaal, en ik ben zelf ook niet roomser dan de paus.

Op Koh Phangan word je echter vrijwel nooit staande gehouden door de politie. Gebeurt je dit wél, bijvoorbeeld bij een politiefuik, dan zal je officieel een geldig motorrijbewijs (categorie A) + internationaal rijbewijs moeten overleggen. Heb je deze zaken niet paraat, dan krijg je normaliter een boete van zo’ 500 THB.

Zo’n politiefuik heb ik op Koh Phangan niet meegemaakt. Maar wel op bijvoorbeeld Koh Lanta.

Om een scooter te huren, hoef je overigens geen rijbewijs te laten zien.

Nog iets belangrijks: kom je in een ongeluk terecht en breng je iemand anders letsel toe, dan ben je -zonder een motorrijbewijs- mooi de pisang. Hierover vertel ik je verderop meer.

 

Welke scooter is gebruikelijk om te huren?

Dit is de Honda Click die ik gehuurd heb

De meeste scooters op Koh Phangan hebben een cilinderinhoud van 110cc, 125cc en 150cc. Hierbij zijn de automatisch geschakelde Honda Scoopy (110cc) en de Honda Click (125cc) de gebruikelijke modellen om te huren. De Honda PCX (150cc) is ook populair.

Zelf kies ik altijd voor een Honda Click, omdat deze net iets meer power heeft dan de Scoopy én dezelfde prijs heeft.

 

Wat zijn de kosten?

Wanneer je langs de verschillende verhuurders gaat, zal je merken dat de dagprijs van een scooter start bij 250 THB. Daarvoor huur je zowel een Honda Scoopy als een Honda Click. Bij sommige plekken kan je voor 200 THB of zelfs 150 THB terecht.

Het hangt er vanaf hoe oud het voertuig is, in welk seizoen je de motorbike huurt en of je onderhandelt. Soms is er voor onderhandelingen ruimte, soms niet. De ene verhuurder is namelijk wat starder dan de andere.

Een voorbeeldje: de nieuwere Honda Click herken je aan de digitale kilometerteller en zal een hogere dagprijs hebben dan het oudere type.

In het hoogseizoen, wat van halverwege november tot en met april loopt, zal je zien dat er minder ruimte is voor onderhandeling en het neerkomt op take it or leave it. In de andere maanden zijn er minder toeristen en is men doorgaans meer bereid om water bij de wijn te doen.

Zelf heb ik in april 2023 -hoogseizoen- onderhandeld om een Honda Click voor 21 dagen te huren voor 2.100 THB. Oftewel 100 THB per dag. Het ging om een ouder model die ze normaal voor 150 THB per dag verhuurden, maar hij was verder helemaal in orde. Prima dus!

In oktober 2022 -laagseizoen- huurde ik via mijn accommodatie -na onderhandelen- een Honda Click van dezelfde kwaliteit voor 2.000 THB per maand. Dit is de absolute bodemprijs voor een maand, gangbaarder is 3.000 tot 4.500 THB. Wederom afhankelijk van de staat, het verhuurbedrijf en of je onderhandelt.

 

Waar kun je een scooter huren?

Bij aankomst in Thong Sala op Koh Phangan heb je direct de mogelijkheid om een scooter te regelen. Want daar zitten diverse verhuurders.

Dit is handig als je accommodatie niet op loopafstand van de haven zit, je hoeft op die manier geen taxi te nemen die je minimaal 200 THB kost. Voor een dergelijk bedrag huur je dus al een motorbike, zoals ik je eerder heb laten zien.

Scooter-verhuurders die goed bekendstaan rond het havengebied zijn: Budget Two, Ton Bike Rent en Pajampo. Verder kun je meestal ook een motorbike via je accommodatie regelen.

Zelf heb ik onlangs een scooter gehuurd bij Sunset Travel in Srithanu. Zij bieden scherpe prijzen aan. Voor de oudere modellen Honda Click kan je er -normaal gesproken- al voor 150 THB per dag terecht. Ook regelde ik hier in het hoogseizoen een Honda Click voor 2.100 THB voor 21 dagen.

Daarnaast hebben ze mensen werken die de hele dag door de voertuigen onderhoudsbeurten geven, wat mij persoonlijk wel een goed gevoel geeft. Het is dus geen verhuurder die niks van motorbikes afweet. De vrouw die in het kantoortje zit is misschien ietwat nors, maar daar moet je proberen doorheen te kijken 😉 .

Om een andere verhuurder te vinden met een goede reputatie, kun je simpelweg googelen op ‘best scooter rental Koh Phangan‘, je krijgt dan een overzicht van de bedrijfjes met beoordelingen tussen de vier en vijf sterren.

 

Welke checks raad ik je aan voor de huur?

Rondrijden op Koh Phangan is nooit saai

Inmiddels heb ik al flink wat scooters gehuurd in Azië. En waar ik in het begin vrij naïef geen controlerondje deed omdat ik gewoonweg niet wist waarop te letten, heb ik tegenwoordig gelukkig meer kennis en kijk ik steevast naar de volgende zaken:

  • Check de spiegels goed. Ik heb regelmatig meegemaakt dat deze nogal loszitten, waardoor ze tijdens het rijden van positie veranderen. En dat is knap vervelend kan ik je zeggen, je zit ze dan continu in de juiste stand te zetten. Gedurende het rijden wil je daar niet mee bezig hoeven zijn. Of erger: soms ontbreekt er één (of zelfs twee).
  • Kijk of er voldoende profiel op beide wielen zit. Zo had ik een versleten voorwiel, wat gevaarlijk is met betrekking tot grip op de weg. De eigenaar heeft deze voor me vervangen toen ik erom vroeg.
  • Check of de remmen goed werken en of er niet al te veel speling zit op de hendels. Bij nogal wat voertuigen hangen de remhendels los, wat niet fijn is. Helemaal vast zitten ze vrijwel nooit, ook niet bij de nieuwere scooters. Dit is oké, als ze maar werken.
  • Sluit het zitgedeelte makkelijk? Soms klikt deze niet of nauwelijks meer dicht. Vaak helpt een beetje olie in zulke gevallen.
  • Wat verder voorkomt is dat de lichten en de kilometerteller niet werken. Ook dit kun je voor de huur checken.
  • Check goed of er bepaalde gebreken (zoals krassen of deukjes) zijn en maak hier foto’s of een filmpje van én spreek erover met de verhuurder. Zo kan er bij het terugbrengen van de scooter niet worden geclaimd dat jij de gebreken hebt veroorzaakt.
  • Hoeveel streepjes benzine staan er aangegeven op het dashboard? Indien slechts één -en de tank dus nagenoeg leeg is- dan hoef je de scooter niet met een volle tank terug te geven. Indien vol, dan lever je hem ook vol weer in.
  • Vraag om een helm, die zit er namelijk niet altijd standaard bij. Je hoeft hier niets extra voor te betalen overigens.
  • Vraag om een kopie van het contract dat je ondertekent.
  • Is er een eigen risico in het geval je schade rijdt? Check de hoogte ervan.
  • Je kunt ook een paar lessen volgen alvorens je daadwerkelijk op een scooter stapt. Doe hiervoor navraag bij de verhuurders of in Facebookgroepen, zoals de Koh Phangan Conscious Community.

 

Wat betaal je als borg?

Je hebt op Koh Phangan de keuze uit twee opties: of je betaalt een borgsom in Thaise baht of je geeft je paspoort af. De borgsom loopt uiteen van 5.000 tot 10.000 THB, en hangt af van het verhuurbedrijf en hoe oud het model is.

Ze zeggen wel eens: geef nooit je paspoort af als je een scooter huurt. Tot voor kort stond ik daar eerlijk gezegd net zo in. Indien je echter met een betrouwbare verhuurder te maken hebt -check hiervoor de reviews op Google- dan kan dit prima.

Laatst heb ik een scooter gehuurd en inderdaad m’n paspoort als borg gegeven. Ik had namelijk niet voldoende cash op zak en gezien de hoge pinkosten in Thailand en de nogal hoge borgsom van 9.000 THB had ik zoiets van: het is goed zo. De verhuurder had een heleboel paspoorten in de kluis en goede reviews. Na de huur heb ik netjes het paspoort teruggekregen, helemaal oké dus.

 

Hoe zijn de wegen op Koh Phangan?

Zelf naar de Full Moon Party rijden zou ik eerlijk gezegd niet doen – je moet immers ook weer terug

De hoofdweg die van Thong Sala naar Chaloklum in het noorden loopt is absoluut van goede kwaliteit.

Parallel heb je de weg langs de kust die onder meer door de dorpjes Wok Tum, Srithanu, Haad Salad en Mae Haad gaat. Deze is op bepaalde stukken echter een stuk slechter met kuilen, hobbeltjes en kapotte stukken asfalt, maar lang niet overal. Rijd je vaker rond in Azië, dan zal je het niet schokkend vinden. Voor de eerste keer is het wellicht wennen.

Verder is er de fijne weg van Baan Tai richting Thong Nai Pan, die veel hoogteverschillen bevat en daarmee gaaf is om te rijden.

Mijn ervaring is dat wanneer je gewoon rustig rijdt, dus niet als een malle met 80 per uur over de straten crossend, het hartstikke goed te doen is. Ook als beginnend rijder.

 

Zaken om op te letten tijdens het rijden

  • Regel nummer 1: rem nooit eerst met je voorrem (rechts), in ieder geval niet abrupt, want je voorwiel blokkeert en je zult vallen. Knijp de remhendels gelijkmatig en gecontroleerd in.
  • Hou er verder rekening mee dat men in Thailand aan de linkerkant rijdt en rechts inhaalt. Toen een vriend uit Nederland me bezocht maakte hij gelijk de fout door aan de verkeerde wegkant te rijden. Als je dan bij een botsing betrokken raakt, zijn de rapen gaar.
  • Verkeer van links heeft voorrang.
  • Veel mensen laten hun knipperlicht aanstaan wat verwarrend is voor het andere verkeer. Check dit af en toe bij jezelf.
  • Let tijdens het rijden op je houding en zit zoveel mogelijk met een rechte rug. Het is verleidelijk om onderuitgezakt te zitten, maar dit is slecht voor je rug.
  • Onder je stuur zit een haakje om een plastic tasje op te hangen. Handig als je naar de supermarkt of een fruitwinkeltje bent geweest.

 

Waar kun je tanken en wat kost het?

Tanken is het goedkoopst bij een officieel tankstation en daarvan zijn er twee: PT Gasoline en PTT. Je betaalt hier doorgaans tussen de 35 en de 40 THB per liter en kunt kiezen uit 91 of 95. Zelf gooi ik er vrijwel altijd 100 THB in.

Langs de weg heb je ook nog kleinere tanks, al is de literprijs daar al snel 50 THB of hoger.

Tot slot zal je een heleboel plekken zien met bordjes waarop ‘gasoline’ staat. Locals verkopen er glazen flessen gevuld met benzine, voor 40 of 50 THB. Dit is echter minder dan een liter. Maar in geval van een lege tank is het wel handig dat ze er zijn.

 

Moet je een helm dragen?

Voor je eigen veiligheid is het natuurlijk verstandig om een helm op te doen. Volgens de Thaise wet is het bovendien verplicht. Maar, op Koh Phangan draagt de grote meerderheid geen helm. En wanneer je aan de lopende band Thaise families met vier (of meer) zonder helm op de soooter ziet, lijkt de keuze snel gemaakt om lekker je haren in de wind te laten wapperen.

Het lijkt min of meer gedoogd om helmloos rond te rijden, al is dit niet zo.

In al die maanden waarin ik heb rondgereden over het eiland heb ik echter nooit politiemensen gezien of mensen die staande werden gehouden.

Maar…

Kom je in een ongeval terecht en draag je geen helm, dan zal er -mocht je normaal gesproken recht hebben op een vergoeding vanuit je reisverzekering- helemaal niks worden vergoed. Hetzelfde is waar wanneer blijkt dat je alcohol ophebt. Je draait dan zelf op voor de kosten.

De conclusie: wil je de regels volgen en zo veilig mogelijk zijn? Dan adviseer ik je om een helm op te zetten. Alleen sec voor een eventuele aanhouding hoef je het dus niet te doen. Zelf zet ik er tegenwoordig, ook na alles wat ik nu weet, gewoon een op. Kleine moeite.

 

Wat als je schade rijdt?

Een reparatieshop in Srithanu

Je zult ze hoogstwaarschijnlijk ook tegenkomen, mank lopende reizigers met gips om hun knieën en/of armen. Ik heb ze vandaag alweer gespot hoor. Bij zoiets denk je dat dit jezelf nooit overkomt, tot het zover is. Nee, ik wil je niet bang maken, maar wel bewust van de gevaren die op de loer liggen.

Mij is het ooit in Griekenland overkomen, ik gebruikte de verkeerde rem en donderde van de scooter af. Gelukkig reed ik slechts 20 per uur of zo, maar de verdere vakantie moest ik wel doorbrengen met een gipsbeen. Het litteken op mijn linkerknieschijf zal me er levenslang aan herinneren. Moet je nagaan als je dan 60 (of harder) rijdt. Pfff…

Anyway, wat als je in een ongeluk terechtkomt?

Een veelgestelde vraag is wat je in het geval van schade moet doen. Hieronder heb ik een aantal voorbeelden voor je opgesomd.

 

Schade aan je eigen scooter

Indien je schade hebt aan het voertuig dan betaal je zelf de kosten. Dit is dus ook de reden waarom je een borg achterlaat wanneer je de scooter huurt.

Doe hier verder niet verontwaardigd over. Een scooter kost immers geld, hoe zou jij het vinden als je je auto aan iemand uitleent en die met schade terugkrijgt? Precies 🙂 .

Ga wel even goed na of het bedrag wat men rekent voor het type schade fair is. Mocht je twijfels hebben, dan kun je navraag doen bij een onderhoudsshop.

Trouwens, op het contract dat je bij de huurt ondertekent, staat nogal eens een prijsoverzicht met per schadesoort de prijs die je als huurder dient te betalen. Hier kan je je altijd op beroepen.

Hieronder enkele schadeposten en de bijbehorende kosten waaraan je moet denken:

  • Een gebroken of verloren spiegel: 400 THB
  • Een kapotte of verloren helm: 500 THB
  • Verloren sleutels: 500 THB
  • Een lekke band: 350 THB
  • Een kapotte uitlaat: 700 THB
  • Een beschadigd voorspatbord: 750 THB
  • Een beschadigde zijkap: 500 THB tot 1.200 THB

 

Schade aan andermans scooter

Voor schade die je veroorzaakt aan de scooter van iemand anders heb je in Nederland natuurlijk een WA-verzekering. ‘WA’ staat voor ‘Wet Aansprakelijkheid’. Zo’n verzekering zal je dus lokaal moeten zien af te sluiten, je reisverzekering dekt dit in ieder geval niet.

Hiervoor geldt echter: vrijwel niemand die een scooter huurt op Koh Phangan rijdt rond met een WA-verzekering (zie het kopje ‘Kan je een WA-verzekering afsluiten?’).

 

Schade aan derden

Dan is er nog schade die je toebrengt aan personen, bijvoorbeeld als je in een ongeluk terechtkomt. Dit wil je te allen tijde zien te voorkomen.  Ook hierbij komt de WA-verzekering om de hoek kijken. Een WA-verzekering dekt namelijk veroorzaakte schade aan het voertuig van iemand anders plus de schade aan personen, goederen en andere objecten.

 

Schade aan jezelf

En dan is er natuurlijk nog de mogelijke schade die je zelf oploopt. Even in het geval van het niet hebben van een motorrijbewijs. Je zou misschien denken dat je vanwege onbevoegd rijden geen recht op zorg hebt, maar dit is -gelukkig- niet zo.

Vanuit je zorgverzekering heb je altijd recht op de vergoeding van je zorgkosten. Je reisverzekering vergoedt het eventuele verschil tussen het buitenlandse en het Nederlandse tarief, wanneer je ‘dekking geneeskundige kosten’ hebt aangevinkt. Je zult je hiervoor echter wel aan de regels moeten houden. Rijden zonder helm of met drank of drugs achter het stuur zitten staat gelijk aan het overtreden van de wet, en dus keert je reisverzekering in zulke gevallen niets uit.

Er zijn diverse ziekenhuizen en privéklinieken op Koh Phangan, in het geval van een (ernstig) ongeluk zal je naar een van deze plekken worden gebracht.

 

Kan je een WA-verzekering afsluiten?

Het is op Koh Phangan niet gebruikelijk om je te verzekeren tegen de mogelijke schade aan de scooter die ik hierboven besprak. Op een eiland als Bali is dit wel zo, al kiezen de meeste toeristen er daar ook niet voor vanwege de relatief hoge kosten en het eigen risico dat er bijzit.

Je kunt eventueel een afspraak maken met de verhuurder, om te kijken wat mogelijk is, mocht je geen enkel risico willen lopen. Maar nogmaals: eigenlijk niemand op het eiland heeft zo’n verzekering en je reisverzekering helpt je hier ook niet bij. Want, je reisverzekering dekt -in het geval je je aan de verkeersregels houdt (zie eerder)- enkel het verschil in medische kosten tussen Nederland en het buitenland. Blikschade etcetera heeft hier dus niks mee te maken.

En schade aan derden gaan ze je sowieso niet mee helpen, dat geef ik je alvast op een briefje. Daarvoor heb je een WA-motorverzekering voor het buitenland nodig, die je in Nederland afsluit. En daarmee dus ook een motorrijbewijs.

Ben je al met al bewust van de risico’s en rijd rustig. Ga in ieder geval niet met alcohol op rondrijden. Zoiets klinkt misschien logisch, maar met de vele feesten op het eiland zal je niet de eerste zijn die zich in de nesten werkt.

Lees ook: eerder schreef ik al een uitgebreide gids over het huren van een scooter op Bali en de regels met betrekking tot verzekeringen en dergelijke. Het is aan te raden om die even door te nemen, zo ben je goed op de hoogte van alle details.

Zijn er alternatieven voor een scooter?

Onderweg naar het noorden kom je bij dit uitkijkpunt op Secret Beach

Voel je je toch niet helemaal prettig bij het rijden op een scooter, dan heb je de volgende alternatieven om uit te kiezen:

  • Huur een mountainbike. Weet wel dat de afstanden behoorlijk zijn, van het zuiden rond Haad Rin naar Mae Haad in het noorden is namelijk bijna 25 kilometer. Bovendien is Koh Phangan op veel plaatsen heuvelachtig. De beste fietsverhuurder is Cycling Shop & Tour bij Hin Kong Beach. Reken op 100 THB voor een dag.
  • Of ga voor een tricycle. Deze driewielers zie je steeds vaker op het eiland en geven je net wat meer balans waardoor je je misschien veiliger voelt. De kosten bedragen 350 THB per dag.
  • Tot slot kun je bij sommige bedrijfjes ook een auto huren, startend vanaf 1.200 THB per dag.

 

Meer over Koh Phangan

 

Heb jij nog vragen over het huren van een scooter op Koh Phangan? Stel ze in de comments 🙂 !

Haal het maximale uit je reis door Thailand

Ben je op zoek naar routes? En heb jij geen zin in gedoe tijdens de planning van je avontuur? Wil jij simpelweg het maximale uit je reis door de Thailand halen? 

Lees dan even verder.

Speciaal voor Thailand-backpackers heb ik namelijk Backpackgids Thailand gemaakt. Dit heb ik gedaan op het prachtige eiland Koh Phangan. Met de insider-tips, gave routes en andere waardevolle info kan ik wel zeggen dat de gids een must is voor je reis. De reacties die ik erop krijg maken me helemaal blij 🙂 .

En als je naast Thailand ook nog naar andere landen in Azië gaat, dan is Backpackgids Azië ook echt een aanrader.

Je hoeft niks meer uit te zoeken, al het belangrijke en tijdrovende voorwerk is voor je gedaan.

In de gidsen vind je onder meer:

Cruciale informatie voor je vertrekt.
Duidelijk uitgestippelde routes waar je direct mee op pad kunt.
Waardevolle transportinfo waarmee je zeeën van tijd bespaart.
 Toffe accommodaties, eetzaakjes en bekende maar ook geheime plekjes.
 Insider-tips, secrets en travel hacks die je gezien moet hebben en waarmee je flink wat geld bespaart.

Backpackgids Thailand

Backpackgids Thailand heb ik geschreven op het Thaise eiland Koh Phangan en is een feestje om te lezen. Klik op de knop voor meer informatie.

Backpackgids Azië

Door reizigers bestempeld als “Het meest veelzijdige product om alles uit je reis door Azië te halen.” 

Avatar foto
Over de auteur

Backpacker in hart en nieren. Altijd op zoek naar avontuur. Auteur van diverse succesvolle reisgidsen, waaronder 'Backpackgids Azië', 'Backpackgids Australië' en 'Backpackgids Zuid-Amerika'.

Laat een reactie achter

Over mij

Ik, Robbert, heb begin 2014 alles opgezegd om van reizen mijn leven te maken. Mijn doel is om andere backpackers te ondersteunen en te inspireren met de ervaringen die ik opdoe. Ga jij binnenkort ook op avontuur?

Lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Coaching

Zit jij met vragen? Voel je je ergens onzeker over? Kan jij simpelweg wel wat persoonlijke hulp gebruiken met betrekking tot je reis?

Laat mij je dan 1-op-1 coachen, en ga die reis maken waar je van droomt.

Vertel me meer

Mijn reisgidsen

Al jarenlang schrijf ik avontuurlijke backpackgidsen om backpackers te inspireren en te helpen.

En sinds kort heb ik verschillende bundelaanbiedingen beschikbaar, waardoor je gebruik kunt maken van extreem hoge kortingen.

Vertel me meer

Koop je liever een losse gids? Klik dan op een van de banners hieronder:

Banner-Backpackgids-Azie

Banner-Backpackgids-Indonesië

Banner-Backpackgids-Bali

Banner-Backpackgids-Filipijnen

Banner-Backpackgids-Australie-nieuw