Visum verlengen in Labuan Bajo: alles wat je moet weten

Ga jij naar Labuan Bajo en wil je je visum met 30 dagen verlengen? Lees dan even verder, want ik zal je stapje voor stapje uitleggen hoe je dit aan moet pakken. Ik verklap je alvast: het is vrij simpel.

Waar verleng je het visum?

Je doet de aanvraag bij het Kantor Imigrasi, gelegen in Jalan Frans Nala, Manggarai Barat, vlakbij de luchthaven. Vanuit Labuan Bajo-centrum rijd je er in ongeveer 15 minuten heen, lekker relaxed dus. Gebruik je Maps.me, zoek dan op ‘Immigration Office’. Of je pakt een ‘ojek’ (scooter-taxi), dit kost je 10.000 IDR (0,65 euro).

Het immigratiekantoor is op werkdagen van 08.00 uur tot 16.00 uur geopend. Tussen 12.00 uur en 13.00 uur heeft men doorgaans pauze, al kan het dan best zo zijn dat er iemand aanwezig is om je te helpen.

 

Wat moet je meenemen?

Je dient de volgende documenten bij je te hebben, als je naar het immigratiekantoor gaat om de aanvraag te doen:

  • Een kopie van je paspoort.
  • Een kopie van de Visa On Arrival (VOA)-stempel in je paspoort.
  • Een geprint vliegticket waarmee je aantoont Indonesië te verlaten.
  • Het VOA-papiertje wat je op de luchthaven hebt gekregen toen je Indonesië binnenkwam.

Goed om te weten is dat je op het immigratiekantoor geen mogelijkheid hebt om kopieën te maken. Je zult deze in je hotel moeten regelen of je loopt een kopie-shop binnen. Vraag overigens niet naar ‘copy shop’ aan een local die geen engels spreekt, want ‘kopi shop’ -zoals je het uitspreekt- betekent koffieshop 😉 . Beter is dan om naar ’toko salinan’ te vragen of je gebruikt Google Translate om je uit de brand te helpen.

Voor wat betreft het vereiste vliegticket geldt dat je deze eventueel kunt faken. Dit heb ik gedaan, aangezien ik niet wist hoelang ik precies op Flores zou blijven.

 

Wat kost het?

De verlenging van 30 dagen kost 500.000 IDR (zo’n 32 euro). Voorheen was dit 350.000 IDR (ongeveer 23 euro), alleen heeft de overheid de prijs verhoogd. Je betaalt echter niet op het immigratiekantoor, maar op het postkantoor of bij de bank, nadat je je bonnetje hebt overhandigd dat je bij het immigratiekantoor hebt gekregen.

 

De kledingvoorschriften

De kledingvoorschriften zijn voor wat betreft immigratiekantoren in Indonesië vrij duidelijk: een lange broek, schoenen en je schouders bedekt.

Echter, omdat het zo ontzettend warm was, had ik een korte broek aangedaan. Voor de zekerheid had ik ook nog een lange bij me, in het geval ik geweigerd zou worden. Bij aankomst vroeg aan de medewerkers of het zo oké was, en verrassend genoeg vonden ze het geen enkel probleem. Ik heb zelfs twee mensen in tanktop en met slippers zien zitten. Dit zou ik dan weer niet doen, maar goed.

 

Formulieren invullen

Het fijne aan het immigratiekantoor in Labuan Bajo is dat het er meestal weinig andere mensen zijn, waardoor de wachttijd kort is. Ik was er om 10.00 uur en werd binnen 10 minuten geholpen. Nadat ik de kopietjes aan de medewerker gaf, kreeg ik een aantal formulieren om in te vullen. Naam, adres, reden van verlengen en zulk soort dingen. Easy peasy.

Vervolgens krijg je een bonnetje. Bewaar ‘m, want dit bonnetje is het bewijs van je aanvraag. Je gaat hier op dezelfde dag mee naar het postkantoor, waar je de 500.000 IDR  betaalt. Van hen krijg je ook weer een bon, deze neem je mee als je terugkeert naar het immigratiekantoor. Ik heb dit overigens gedaan bij de Kantor Pos in Labuan Bajo, gelegen in Jalan Soekarno Hatta.

 

Hoelang duurt het?

Normaal gesproken krijg je op de derde werkdag je paspoort met daarin de stempel terug. Om precies te zijn gaat het als volgt:

  • Dag 1: je bezoekt het immigratiekantoor om de aanvraag te doen. Daarna ga je met het aanvraagbewijs naar het postkantoor om te betalen. Zij geven je vervolgens een betalingsbewijs.
  • Dag 2: niets.
  • Dag 3: in de ochtend ga je terug richting het immigratiekantoor om het betalingsbewijs in te leveren, een foto te laten nemen en je vingerafdrukken af te geven. Doe dit bij voorkeur voor 12.00 uur. Vervolgens kom je ’s middags op de afgesproken tijd terug om je paspoort met de stempel op te halen. Done!

Het kan echter voorkomen dat de aanvraag minder snel verloopt, bijvoorbeeld door een storing in het computersysteem. Dit bleek bij mij het geval te zijn, waardoor het iets langer duurde. Zoiets had ik al eerder meegemaakt in Yogyakarta, daar was de aanvraag echt een ramp.

 

Maandag is de meest ideale dag

Ik raad je aan om maandag je aanvraag te doen, zo is er zo min mogelijk kans dat je langer moet wachten vanwege het weekend.

Zelf deed ik de aanvraag op  maandag, en ik ben vervolgens 2 dagen gaan eilandhoppen in het Komodo National Park. Donderdag heb ik de foto en de vingerafdrukken geregeld en vrijdagmiddag om 15.00 uur kon ik m’n paspoort ophalen. Op donderdag zei de medewerker tegen me dat hij niet wist of het voor het weekend geregeld zou zijn, aangezien het systeem eruit lag. Gelukkig kreeg ik de dag erop groen licht.

 

Kun je een agent inhuren?

Op Bali is het zo dat je makkelijk iemand kunt inhuren om het verlengen van je visum te regelen. Je hoeft dan slechts een keer op het immigratiekantoor te verschijnen. In Labuan Bajo is dit echter niet het geval, je zult het daarom zelf moeten doen.

Maar, in tegenstelling tot Bali (wanneer je bijvoorbeeld in Ubud zit), is het super eenvoudig om vanuit het centrum naar het immigratiekantoor te rijden. Als je de aanvraag op maandag doet, kun je de volgende 2 of 3 dagen gaan eilandhoppen en donderdag of vrijdag de boel afhandelen.

Ga jij backpacken in Indonesië?

Backpackgids-Zuid-Indonesië-bannerLaat mij je dan helpen. Tenminste, als jij het maximale uit je reis wilt halen 🙂 .

Samen met verschillende Indonesië-experts heb ik namelijk een ultieme backpackgids speciaal voor Indonesië ontwikkeld. Het is een prachtige gids geworden vol met routes, insider-tips en inspiratie.

Onder meer de volgende dingen komen aan bod:

Cruciale informatie voor je vertrekt.
Tips waar je als backpacker moet zijn, maar ook waar beter niet.
Per bestemming bespreken we de mooiste bezienswaardigheden en de leukste activiteiten.
Veelzijdige routes die bovendien zijn aan te passen aan jouw specifieke wensen.
Iedere route is voorzien van een handig routekaartje, inclusief tips hoelang ergens te blijven.
Handige schema’s waarin je ziet hoelang het duurt om van de ene naar de andere plek te reizen.
Adviezen voor transport, om geld te besparen en om zo veilig mogelijk op pad te gaan.
52 extra tips om het maximale uit je reis te halen.

Wil jij meer weten over deze ultieme gids voor Indonesië-reizigers?

Arrow

Naar de aanbieding!

Avatar foto
Over de auteur

Backpacker in hart en nieren. Altijd op zoek naar avontuur. Auteur van diverse succesvolle reisgidsen, waaronder 'Backpackgids Azië', 'Backpackgids Australië' en 'Backpackgids Zuid-Amerika'.

Laat een reactie achter

Over mij

Ik, Robbert, heb begin 2014 alles opgezegd om van reizen mijn leven te maken. Mijn doel is om andere backpackers te ondersteunen en te inspireren met de ervaringen die ik opdoe. Ga jij binnenkort ook op avontuur?

Lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Coaching

Zit jij met vragen? Voel je je ergens onzeker over? Kan jij simpelweg wel wat persoonlijke hulp gebruiken met betrekking tot je reis?

Laat mij je dan 1-op-1 coachen, en ga die reis maken waar je van droomt.

Vertel me meer

Mijn reisgidsen

Al jarenlang schrijf ik avontuurlijke backpackgidsen om backpackers te inspireren en te helpen.

En sinds kort heb ik verschillende bundelaanbiedingen beschikbaar, waardoor je gebruik kunt maken van extreem hoge kortingen.

Vertel me meer

Koop je liever een losse gids? Klik dan op een van de banners hieronder:

Banner-Backpackgids-Azie

Banner-Backpackgids-Indonesië

Banner-Backpackgids-Bali

Banner-Backpackgids-Filipijnen

Banner-Backpackgids-Australie-nieuw