Nieuw-Zeeland is het ultieme land om roadtrippend te verkennen. Het kan ook met de bus, maar een auto of camper biedt zoveel meer vrijheid en mogelijkheden. Zelf ben ik 2 maanden in en campervan op pad geweest en heb de tijd van mijn leven gehad.

In deze minigids deel ik mijn ervaringen met je voor wat betreft het kopen en verkopen van een auto in Nieuw-Zeeland. Ik vertel je waar je op moet letten en maak het vooral niet ingewikkelder dan het is. 

 

Is dit de eerste keer dat je een auto koopt?

Welcome to the club, want voor mij gold hetzelfde. Van kinds af aan ben ik geïnteresseerd in auto’s en kan ik moeiteloos de merken en bijbehorende types opnoemen. Echter, op technisch gebied weet ik vrijwel niets. Daarmee bedoel ik dat wanneer de motorkap opengaat, ik geen idee heb (had) hoe bijvoorbeeld het oliepeil te checken. 

Het maakte me best een beetje onzeker: hoe kon ik een auto kopen als ik nauwelijks gebreken zou kunnen opmerken?

Om toch iets van ondersteuning te krijgen, vroeg ik aan een man uit m’n hostel of hij een kijkje kon nemen. Hij zei er namelijk verstand van te hebben. Dat hij om 11 uur in de ochtend al aan het bier zat, nam ik op de koop toe. Nog altijd zou hij in deze staat alles beter kunnen beoordelen dan ikzelf. Ook deed ik wat research op YouTube. Echter, laat duidelijk zijn dat aan dergelijke soort aankopen altijd een risico zit. Maar waaraan niet?

Wat ik je alvast wil zeggen: maak je niet te veel zorgen als dit je eerste echte auto- of camper-aankoop wordt. Voor alles komt nou eenmaal een eerste keer. Bovendien doe je zo handige basiskennis op die je bij een volgende koop, maar ook bij de verkoop, weer kunt gebruiken.

Let in ieder geval op een aantal zaken wanneer je de wagen gaat inspecteren. Ik noem ze in het volgende kopje.

 

Waar moet je op letten bij de inspectie?

Ook als niet-kenner kun je eenvoudig enkele basisdingen checken. Doe tenminste de volgende checks:

  • Beoordeel het oliepeil. Dit doe je onder de motorkap met de aanwezige peilstok. Maak deze schoon, stop ‘m in de motor en lees daarna de stand af. Het olievlekje zou tussen het minimale en maximale peil in moeten staan, meestal aangeduid met twee puntjes. Zorg dat de motor al tenminste 5 minuten uit is voordat je met deze test begint en dat de auto zoveel mogelijk waterpas staat.
  • Check tevens de koelvloeistof in het reservoir onder de motorkap. Ook hiervoor zal de motor 5 tot 10 minuten uit moeten staan. Wanneer je de dop van het reservoir afdraait, voel je als het goed is luchtdruk ontsnappen. Is dit niet het geval, dan kan er een lek zijn. Op datzelfde reservoir kun je doorgaans het minimum en maximumpeil aflezen.
  • Bekijk wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Dit dient meestal iedere 100.000 tot 120.000 kilometer gedaan te worden. In het Engels is de distributieriem trouwens bekend als ‘cam belt’.
  • Controleer of de werkelijke kilometerstand overeenkomt met de geadverteerde stand. Schrik niet van aantallen hoger dan 250.000, zoiets is in Nieuw-Zeeland bij backpackauto’s heel normaal.
  • Check het profiel van de wielen. Kun je er een munt tussenstoppen, dan zijn ze nog in erg goede staat. Kijk ook even of er voldoende lucht inzit.
  • Kijk onder de auto of er lekkages zijn.
  • Check tot wanneer de REGO en de WOF geldig zijn. De REGO toont tot wanneer je auto geregistreerd is en de WOF is de ‘warranty of fitness’, een bewijs dat je auto in goede conditie is en op de weg mag rijden.

 

Waar moet je op letten tijdens het maken van een testrit?

Wanneer je de bovenstaande checks hebt uitgevoerd, is het tijd voor een testritje. Let hierbij op de volgende zaken:

  • Start de motor vloeiend of duurt het een poosje voordat die aanslaat? Wanneer het lang duurt, kan het met de accu of startmotor te maken hebben.
  • Werkt het stuur soepel? Trilt het stuur? Indien dit laatste het geval is, kan het betekenen dat de wielen gebalanceerd moeten worden. Niets noemenswaardigs, al dient het wel te gebeuren.
  • Werkt de schakelaar naar behoren? In de meeste gevallen zal je een automaat inspecteren, maar nog altijd is het dan belangrijk of alle functies goed werken. De parkeer-, achteruit- neutraal- en de drive-stand.
  • Trap de rem in en check of deze z’n werk goed doet.

 

Is dit het enige?

De bovenstaande punten zijn al met al de basisdingen die ik bij de de aankoop van mijn auto heb gecheckt. Uiteraard kun je nog van alles onderzoeken, maar deze checks zijn normaal gesproken ruim voldoende.

Je kunt je auto laten nog laten keuren bij een garage. Zo’n keuring kost meestal tussen de $80 en $120. Ik vond dit niet nodig en heb min of meer m’n gevoel gevolgd. En dat zei: kopen en gaan.

 

Waar kun je een auto kopen en verkopen?

Dit kan op automarkten, via garages, het hostel waar je verblijft of simpelweg via het gebruik van daarvoor bestemde Facebookgroepen. Het laatste heb ik gedaan, en ging supervlot. Enkele aanraders zijn de volgende Facebookgroepen:

  • Dutchies in Niew-Zeeland
  • New Zealand Backpackers
  • Backpacker Cars New Zealand
  • Christchurch Buy Sell & Trade
  • Auckland – Buy/Sell/Trade

Ook is de Nieuw-Zeelandse Marktplaats.nl aan te raden: Trademe.co.nz. Al is mijn ervaring dat Facebook voor de korte termijn beter werkt. Ik heb mijn auto daar in ieder geval binnen een week verkocht.

 

Hoe zet je de auto op je naam?

De ‘change of ownership’, oftewel het overschrijven van de auto op jouw of iemands anders naam, kun je online regelen of bij een Kiwi Bank Post Shop. Doe je dit online, dan is het voldoende als enkel de koper de gegevens invult. De kosten bedragen $9.

 

Waar sluit je een verzekering af?

Je hebt een auto, camper of wat dan ook gekocht én de auto staat inmiddels op je naam, maar dan ben je er nog niet. Je zult tenminste nog een WA-verzekering af moeten sluiten. Dit is echter zo gedaan. Doe het eventjes online via AA Insurance. Zo ben je in ieder geval gedekt voor eventuele schade die je toebrengt aan derden. Deze verzekering kostte mij slechts $16 per maand.

Er is ook nog zoiets als de wegenwacht, al heb ik daar geen verzekering voor afgesloten. Dit kan ook via AA Insurance, mocht je dat willen. Kijk hiervoor op deze pagina.

 

Welke auto’s en campers zijn gangbaar onder backpackers?

Ikzelf heb een Honda Odyssey gekocht, een begrip onder backpackers in Nieuw Zeeland. De achterste twee rijen stoelen waren weggehaald en vervangen door een matras. Zo had ik dus als het ware een camper. Andere aanraders zijn:

  • Een Toyota Estima; net wat groter en luxer dan een Odyssey.
  • Wil je een busje, dan is een Toyota Hiace een goede zet.

Hiermee zeg ik overigens niet dat andere typen auto’s verkeerd zijn. De bovenstaande merken en uitvoeringen ben ik gewoon het vaakst tegengekomen. Een goed teken toch?

 

In welke maanden zijn auto’s het goedkoopst en wanneer het duurst?

Belangrijk om te weten is dat de prijs van een auto, behalve de staat ervan, grotendeels wordt bepaald door het seizoen waarin je ‘m koopt of verkoopt. Zelf heb ik de Honda Odyssey halverwege maart gekocht en half mei weer verkocht. En ik kan je zeggen: om te verkopen is dat niet de meest gunstige maand. De winter begint namelijk in juni en er reizen dan simpelweg minder mensen met campervans rond. Het aanbod is in verhouding tot de vraag relatief groot.

Honda-Odyssey

Mijn auto en slaapplek in een 🙂

Ik heb de Honda voor $2.100 gekocht en uiteindelijk voor $900 van de hand gedaan. Ik zeg ‘van de hand gedaan’ aangezien ik blij was ervan af te zijn. Er waren namelijk wat gebreken ontstaan:

  • Het stuur en de hele auto trilde tussen de 20 en 70 km/u.
  • Bij het openen van het koelvloeistof-reservoir kwam er geen luchtdruk uit, wat kan duiden op een lek.

Met name het trillen van de auto en het stuur maakte de verkoop lastig. Je moet nagaan dat er heel veel aanbod is en er voor jou tien anderen in de rij staan. Op Facebook zag ik dezelfde auto als die van mij regelmatig geadverteerd voor $1.000 of zelfs minder. $900 in deze staat vond ik zodoende prima, helemaal aangezien ik 2 dagen later zou vertrekken naar Kuala Lumpur.

Overigens denk ik dat ik, bij het aanschaffen van de auto, goedkoper uit had kunnen zijn. Ik heb er maar één bekeken en heb ‘m na de inspectie direct gekocht. Wel is het me gelukt om $400 van de vraagprijs af te krijgen, al denk ik dat ik zeker nog $200 tot $400 minder kwijt had kunnen zijn, wanneer ik wat langer zou hebben gezocht. Maar ik wilde gewoon snel op pad.

Kopen is prijstechnisch interessant rond de winterperiode. Denk aan de maanden mei tot en met augustus. Je kunt bijvoorbeeld in augustus een auto kopen en deze vervolgens in de lente voor een hogere prijs doorverkopen. Zo maak je nog winst ook.

 

Self contained versus non self contained

Een auto die ‘self contained’ is, ik had er voorafgaand m’n bezoek aan Nieuw-Zeeland eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Het betekent min of meer dat je auto of bus eigen faciliteiten heeft, onder andere een (mobiel) toilet, watertanks en een wastafel met afvoer. Het geeft je de mogelijkheid om legaal wild te kamperen op de daarvoor bestemde plekken. Je herkent de self contained campers aan een blauwe sticker achterop het voertuig.

Self-contained-toilet

Een voorbeeld van een self contained toilet (aangeboden op Facebook)

Mijn auto was trouwens ‘non self contained’. Ook dan zijn er nog best wat mooie gratis campings om te staan, alleen is dit rond de steden minder het geval. Echter, ik heb geen moment het gevoel gehad in een self contained-auto te willen reizen. Voor mij was de Honda helemaal prima.

 

En hoe zit het met een auto huren?

Eigenlijk is het heel simpel. Stel jezelf de volgende twee vragen:

  • In welke maand(en) bezoek je Nieuw-Zeeland?
  • Hoelang ga je rondreizen?

Zelf ben ik in de periode maart, april en mei door Nieuw-Zeeland gaan roadtrippen. Maart valt onder de uitloop van het hoogseizoen, waardoor de huur van een auto dan erg duur is. Het hoogseizoen valt in de maanden december tot en met februari, huren is dan het meest prijzig.

Ik had een aanvraag gedaan bij Jucy, een bekende autoverhuurder in Nieuw-Zeeland. Ik stond echt versteld van het aanbod dat ze me deden: een Toyota Estima  zou me $4.554,40 (€2.687,10) kosten voor 49 dagen. Bijna $93 (€54,85) per dag. En nog inclusief 20 procent korting en exclusief verzekering ook. Ik ben niet gek hè. Sterker nog: je bent (doorgaans) minder kwijt als je ‘m tweedehands koopt.

Echter, huren kan ook zeker voordelig zijn. Zo kost diezelfde Toyota Estima in juni $28,80 per dag (€17). Dat scheelt nogal.

Reis je ‘slechts’ enkele weken, dan beveel ik huren aan. Je hebt dan simpelweg weinig tijd voor het kopen, maar met name voor het verkopen van de auto, wat soms langer duurt dan je hoopt. Vanaf 2 maanden of langer zou ik persoonlijk altijd kopen verkiezen boven huren.

Roadtrip-Niew-Zeeland-Wanaka

Het uitzicht toen ik Wanaka binnenreed

 

Ben jij klaar voor je roadtrip in Nieuw-Zeeland?

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*