De iconische brug van Sydney, oftewel de Sydney Harbour Bridge, verbindt het zuiden van de stad met het noorden. Ze werd tussen 1923 en 1932 gebouwd, is bijna 1.200 meter lang en heeft een boogspan van 503 meter. Het hoogste punt ligt op liefst 134 meter boven zeeniveau. Dit zegt je misschien allemaal niet zoveel, maar wat als ik je zeg dat dit een van de grootste boogbruggen ter wereld is?

Behalve er simpelweg overheen wandelen, kun je de brug sinds 1998 zelfs beklimmen en genieten van de mooiste uitzichten vanaf de top. Het verhaal hierachter is best bijzonder. In 1989 trakteerde Paul Cave verschillende zakenmensen op een wel erg origineel uitje: het beklimmen van de boog, de eyecatcher van de brug. Dit viel zo in de smaak, dat diezelfde Paul met het idee kwam om dit ook mogelijk te maken voor iedere toerist in Sydney.

Hiervoor heeft hij, na uiteindelijke overeenkomst met de overheid en andere belangenpartijen, in 1998 de zogeheten Sydney Harbour BridgeClimb opgericht. Via dit initiatief kunnen bezoekers de brug op verschillende manieren beklimmen. Zo werd een droom werkelijkheid.

De bijnaam van deze trekpleister is overigens ‘The Coathanger’, oftewel ‘Klerenhanger’. Dit vanwege het bijzondere boog-achtige ontwerp.

In dit artikel ga ik je meer vertellen over de mogelijkheden die de Sydney Harbour Bridge te bieden heeft, zowel voor wandelaars als de meer avontuurlijke klimmers.

 

Wandelen over de Sydney Harbour Bridge

Opera-House-Sydney

Uitzicht vanaf de brug op de Opera House

Hieronder bespreek ik een aantal mogelijkheden waarop je de brug kunt bereiken:

De eerste manier om naar de brug te komen is via de Circular Quay-zijde van de haven via The Rocks Area. In George Street staat een bord waarop staat: ‘Sydney Harbour BridgeClimb’. Als je de wandeling hebt gedaan, kun je vanuit het Milsons Point Station een trein terugnemen naar het stadscentrum.

Een andere optie is om vanuit het Wynyard Station een trein te nemen naar het eerder genoemde Milsons Point Station dat aan de noordkant van de haven ligt. Dit station ligt trouwens direct tegenover de trap die naar de brug loopt. Als je eenmaal de overkant hebt bereikt, kun je teruglopen naar The Rocks Area.

Tip: lopen vanaf de noordzijde levert je de mooiste uitzichten op. Je kijkt zo recht op de Opera House en Circular Quay.

Tot slot kun je, afhankelijk van aan welke kant je je bevindt, natuurlijk gewoon de brug overlopen en vervolgens weer terug naar waar je vandaan bent gekomen.

Eenmaal op de top, word je beloond met prachtige uitzichten over de haven het de iconische Sydney Opera House. Goed om te weten is dat de toegang gratis is, ideaal dus als je een budgetbackpacker bent.

Tip: voor de mooiste foto’s zijn de zonsop- en ondergang de beste momenten op de dag. In de middag kan het behoorlijk fel zijn door de zon, waardoor de plaatjes minder spectaculair worden. Met name de zonsopgang is erg mooi, deze vindt plaats aan de kant van de Opera House en Circular Quay.

Maar dit kun je ook doen

Een te gek alternatief is om de Harbour Bridge met de fiets te verkennen. Boeken raad ik aan om te doen via Baja Bikes.

Interesse?

Klik dan hier voor meer informatie over deze excursie.

De Sydney Harbour Bridge beklimmen

Bridge Climb

De Bridge Climb

Dan de andere optie met de meest spectaculaire uitzichten: het beklimmen van de brug. Ik zei het je al eerder, dit is in 1998 mogelijk gemaakt door Paul Cave. Is dit iets dat op jouw bucketlist staat of komt te staan? Grote kans dat je nog niet eens wist dat de beklimming mogelijk was, vandaar dat ik je er in dit gedeelte wat meer over vertel.

Allereerst is het goed om te weten dat, in tegenstelling tot wandelen, een beklimming wél geld kost. En best wat ook. De prijzen lopen grofweg uiteen van $158 tot $363, afhankelijk van de klim die je gaat doen (het actuele prijsoverzicht, kun je op deze pagina terugvinden). Maar goed, ook al ben je een backpacker, af en toe een uitschieter moet kunnen toch?

Immers, wat is je meer waard: een ervaring die je voor je leven zal bijblijven of het feit dat je een paar 100 euro extra hebt overgehouden toen je weer thuis kwam. En wat is $200 als je daarmee een droom kunt laten uitkomen of jezelf de ultieme uitdaging bezorgt? Precies 🙂 . Je kunt ook altijd creatief denken: geef de week na de klim bijvoorbeeld minder uit aan alcohol, kook meer zelf, ga couchsurfen enzovoorts. Bekijk anders deze tips om geld te besparen eens.

Je kunt kiezen uit verschillende klims:

De Bridge Climb Express. Dit is met 1.002 treden en 2 uur (heen en terug) meteen ook de snelste klim. Je maakt relatief weinig stops, enige fitheid is daarom aan te bevelen.

De Discovery Climb. Deze tocht (3,5 uur heen en terug, 1.002 treden) brengt je via het 116 meter hoge startpunt dwars door het hart van de brug en is aan te raden als je meer over de techniek en bouw wilt weten. Je krijgt de kleinste details van dichtbij te zien. Onderweg vertelt een gids verschillende interessante verhalen over de geschiedenis van het bouwwerk.

De Bridge Climb. Hierbij ligt de nadruk voornamelijk op het uitzicht en minder op technische details zoals bij de Discovery Climb. Je beklimt in totaal 1.332 treden en bent in 3,5 uur op en neer.

De Bridge Climb Sampler. In slechts 1,5 uur (556 stappen) ga je via de binnenkant naar een spectaculair uitkijkpunt halverwege de brug. De beste optie als je hoogtevrees hebt. Dit is trouwens ook de goedkoopste klim.

Er is ook nog een vijfde mogelijkheid (de Bridge Climb Mandarin), maar deze is speciaal gericht op Chinese bezoekers. Er is namelijk een Chinees-sprekende gids aanwezig die de gasten tijdens de 2,25 uur durende klim voorziet van alle ins en outs.

Tip: een goedkoper alternatief is de klim naar de Pylon Lookout. Voor slechts $13 ga je over 200 treden en vertelt een gids je allerlei weetjes over de brug. En niet minder belangrijk: het uitzicht vanaf de viewpoint is geweldig.

Hoe zit het met hoogtevrees? Tja, natuurlijk is dit een issue, dat kan ik hier moeilijk gaan ontkennen. Daag jezelf uit, maar doe het niet als je denkt te gaan verkrampen. Aan de andere kant: misschien is dit juist de manier om je hoogtevrees meer onder controle te krijgen?

Weet in ieder geval dat er nooit onstabiele ladders zijn en er altijd een leuning is waar jij je aan kunt vasthouden. Verder is het zo dat je vaak via de binnenkant van de brug op een trap omhoogloopt, waardoor het zicht naar beneden minder confronterend is.

 

Enkele feitjes over het beklimmen van de Sydney Harbour Bridge:

  • De brug is vandaag de dag beklommen door bijna 3 miljoen mensen.
  • Het is een populair ‘uitje’ om je geliefde ten huwelijk te vragen: 4.000 stelletjes deden dit al.
  • Chris Muller is het oudste mens dat de klim deed. Deze vrouw was 100 jaar.
  • Er is een 84-jarige man die de brug al 41 keer heeft beklommen.
  • Je moet minimaal 10 jaar zijn om toegang te krijgen.
  • De Sydney Harbour Bridge Climb is 354 dagen per jaar 24 uur per dag geopend. De vroegste klim begint om 3.15 uur.

 

Goed om te weten:

  • De prijzen variëren naargelang het seizoen, dag van de week (doordeweeks of weekend) en het moment van de dag.
  • Voor bungeejumpers: springen van de brug is niet toegestaan.
  • Het meenemen van een camera of telefoon is (helaas) verboden. Al je belangrijke spullen worden opgeborgen in een kluis.
  • Je krijgt een soort overall die je over je kleding aan kunt doen.
  • Zorg zelf voor degelijke schoenen. Geen hakken of sandalen dus.

 

Ga jij backpacken door Australië?

Banner-Backpackgids-Australie-nieuwCheck dan de Australië-gidsen die ik samen met een aantal andere backpack-experts heb ontwikkeld. Hierin geven we je onder meer:

Oneindig veel routes die naar wens zijn aan te passen.
Tips & tricks op het gebied van accommodatie, budget, gezondheid en nog vele andere thema’s.
Concrete inzichten wat je kunt met je budget en beschikbare tijd.
Stappenplannen die al je vragen wegnemen.
Een ontwerp waar je “U” tegen zegt 😉 .

Wil jij meer weten over onze Australië-gidsen?

Arrow

Naar de aanbieding!

En, durf jij het aan om de Sydney Harbour Bridge te beklimmen? Of houd je het bij wandelen?

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

*