Scooter huren in Azië: 13 tips die je niet wilt missen

Een scooter huren tijdens je backpacktrip door Azië en vervolgens op avontuur gaan is een onwijs coole ervaring. Het gevoel van pure vrijheid en te kunnen staan en gaan waar je wilt is wat mij betreft onbetaalbaar. Indonesië, Thailand, Cambodja, Filipijnen en Vietnam zijn typische landen om op de scooter te springen en iedere dag weer iets nieuws mee te maken.

Slingerende bergpassen, wegen geflankeerd door tropisch regenwoud, kliffen met schitterende uitzichten, verborgen stranden en authentieke dorpen waar je bijzondere mensen tegenkomt… Zo’n tweewieler brengt je op unieke plekken.

Er is echter een hoop om rekening mee te houden, zaken die je als naïeve en veelal onwetende Nederlander al snel over het hoofd ziet.

Denk aan mogelijke gevaren, dingen om op te letten bij de verhuurder en regels met betrekking tot je rijbewijs. Ben je je bijvoorbeeld niet van de potentiële risico’s bewust, dan kun je jezelf vervolgens flink in de nesten werken.

In dit artikel bespreek ik dertien handige tips die van pas komen indien je van plan bent om een scooter te huren in Azië. Het zijn stuk voor stuk tips die ik op basis van m’n eigen ervaringen voor je heb verzameld.

 

1. Je hebt verschillende soorten

Kenting in Taiwan is ook super om met de scooter te verkennen

Als je weinig tot geen ervaring hebt met scooter-rijden, kies dan voor een automatische variant zodat je enkel en alleen hoeft te gassen en te remmen. Het gros van de scooters zijn automatisch overigens, dit is het standaardtype dat men verhuurt aan toeristen.

Wanneer je met z’n tweeën bent kun je het best kiezen voor minimaal 125cc, terwijl je alleen aan 50cc -afhankelijk van de bergen in het landschap- voldoende hebt. Al komt 50cc eerlijk gezegd maar weinig voor. In de meeste landen in Zuidoost-Azië heb je motorbikes vanaf 110cc, in sommige gevallen 80cc.

Grofweg heb je drie soorten motoren om uit te kiezen:

  • Automatisch: enkel gas geven en remmen. Deze zijn het meest gangbaar.
  • Semi-automatisch: schakelen met je voet naar volgende versnelling.
  • Off-road motorbike: crossmotor, zal minder snel voorkomen.

Ikzelf heb bijvoorbeeld in Pai een scooter gehuurd, een volledig automatische. Dit kost vandaag de dag zo’n 200 THB tot 250 THB voor een dag, wat neerkomt op maximaal 6,60 euro. Ondanks dat ik wat terughoudend was gezien mijn veiligheid, heb ik er hele gave avonturen mee beleefd. Het gaf me het ultieme gevoel van vrijheid, lekker sjezen door de glooiende landschappen richting de hot springs. Helemaal super.

Doe geen gekke dingen. Hiermee bedoel ik, huur geen Harley Davidson als je geen motorrijbewijs hebt. Ja echt, in Azië kun je zonder een dergelijk certificaat ‘gewoon’ op een ruige Harley rijden.

En elektrische scooters? Die zie je (nog) niet zoveel. In Kenting (Taiwan) huurde ik er trouwens wel een, maar in landen als Thailand en Indonesië zijn ze er nauwelijks.

 

2. Doe prijsvergelijk en huur voor langere tijd

Roadtrip Bokor National Park
Ik op de scooter door het Bokor National Park in Cambodja – een toffe ervaring!

Doorgaans zullen de prijzen in een bepaald gebied redelijk op hetzelfde niveau liggen, maar ik raad je toch aan om altijd even een aantal verhuurders te vergelijken.

Buiten de prijzen is het van belang om vertrouwen te hebben in de verhurende persoon of organisatie. Merk je bijvoorbeeld dat iemand vooral op je paspoort uit is, bedank dan en kies voor een andere verhuurder. Al zal dit eerlijk gezegd niet snel voorkomen hoor, ik wil je niet onnodig bang maken. Bovendien staan veel scooter-verhuurders vandaag de dag geregistreerd op Google en kun je online reviews lezen vooraleer je besluit erheen te gaan.

De prijzen voor automatische scooters variëren in Azië meestal tussen de €4 en de €7,50 per dag.

Daarnaast is het goed om te weten dat je bij nogal wat verhuurbedrijven korting krijgt als je voor 1 week of langer huurt. Weet je dit niet, dan vertellen ze je er lang niet altijd over. Werp het daarom zelf op.

Nu ik dit schrijf zit ik bijvoorbeeld op Bali. Je huurt hier een Honda Vario 125cc voor 70.000 IDR per dag, rond de 400.000 IDR per week en -als je de juiste plek weet te vinden- 700.000 IDR per maand. Zou je 30 keer de dagprijs betalen, dan zou je meer dan 2 miljoen IDR betalen – dat scheelt nogal!

 

3. Zonder motorrijbewijs ben je niet verzekerd

Weet dat je vaak een (internationaal) motorrijbewijs (plus -verzekering) nodig hebt hebt om op scooters met een cilinderinhoud van meer dan 50cc te rijden. Volgens de Nederlandse wet zijn dit namelijk motoren. Zonder het vereiste rijbewijs ben je dus niet verzekerd voor eventuele lichamelijke schade die je aan derden toebrengt. Je (reis)verzekering kan daarom een schadevergoeding weigeren te betalen, en zal dit waarschijnlijk ook doen. Jij bent immers degene die de wet overtreedt.

Strikt genomen is het natuurlijk onverstandig om onverzekerd rond te rijden. Het overgrote merendeel van vakantiegangers en backpackers doet dit echter wel. A) omdat ze denken dat het ‘gewoon’ scooters zijn en B) omdat ze simpelweg geen weet hebben van de regels en risico’s die het met zich meebrengt. En dan is er nog C) omdat ze denken dat er toch niets fout zal gaan.

Tip: hoe het precies zit met verzekeringen, schade en risico’s leg ik je precies uit in de scootergids die ik voor Bali geschreven heb. Ook de gids voor het scooter-rijden op Koh Phangan vertelt je alles.

Daarom, als je op zo’n gemotoriseerde tweewieler stapt: rijd rustig en doe geen dingen waar je jezelf niet veilig bij voelt. Zo minimaliseer je de kans om jezelf en anderen in de problemen te brengen. Dit kan tot kosten leiden waar je niet op zit te wachten. Nogmaals: ben je niet bevoegd om op een motor te rijden en dus niet verzekerd, dan ben jijzelf wettelijk aansprakelijk voor schade aan derden. Knoop die zin alsjeblieft goed in je horen.

Natuurlijk zullen je zorg- en reisverzekering een hoop kosten dekken, maar het kan voorkomen dat je jezelf aanvullend moet verzekeren. Check dit even goed voor vertrek.

 

4. Je paspoort als borg afgeven is niet persé fout

Voorheen zou ik zeggen: geef je paspoort nooit af als borg. De laatste jaren heb ik dit desalniettemin meerdere keren gedaan en er geen problemen mee gehad. Je leest nogal eens bangmakende verhalen over identiteitsfraude, gestolen paspoorten etc., al spreek ik liever vanuit eigen ervaringen.

In Thailand bijvoorbeeld vragen ze doorgaans ofwel om een vrij groot bedrag in cash -denk aan 5.000 THB of meer- ofwel om je paspoort. Op het eiland Koh Phangan koos ik ervoor om mijn paspoort achter te laten, nadat ik gecheckt had of ze er meer hadden en waar ze ze bewaarden. Heeft de verhuurder een goede reputatie, dan hoef je heus niet wantrouwig te zijn.

In tegenstelling tot Thailand is het in Indonesië helemaal niet nodig om ook maar iets als borg achter te laten. Hier is een kopie van je paspoort normaal gesproken al voldoende.

 

5. Doe checks en maak foto’s en een video

De Honda Vario, het type dat ik steevast kies als ik op Bali een scooter huur

Neem niet zomaar alles wat door de verhuurder wordt beweerd voor waarheid aan. Je zou niet de eerste backpacker zijn die bij inlevering van de scooter voor vervelende verrassingen komt te staan. Doe daarom altijd eventjes de volgende (kleine) checks voordat je vertrekt:

  • Check de spiegels goed. Ik heb regelmatig meegemaakt dat deze nogal loszitten, waardoor ze tijdens het rijden van positie veranderen. Knap lastig kan ik je zeggen. Of soms ontbreekt er één (of zelfs twee).
  • Check ook de remmen. Regelmatig hangen de remklauwen nogal los, wat overigens niet per definitie een probleem is. Het belangrijkste is: werken ze goed?
  • Bekijk de wielen en of er voldoende profiel opzit.
  • Wat verder vaak voorkomt is dat de lichten en de kilometerteller niet werken. Ook dit kun je voor de huur checken.
  • Check goed of er bepaalde gebreken (zoals krassen of deukjes) zijn en maak hier eventueel foto’s van én spreek erover met de verhuurder. Zo kan er bij het terugbrengen van de scooter niet worden geclaimd dat jij de gebreken hebt veroorzaakt.
  • Check of je grote licht het doet. Weet ook wanneer je die aan en uit hebt staan.
  • Let op de helm die erbij zit en of het er twee zijn. Je krijgt nogal eens krakkemikkige helms mee die je totaal niet beschermen. Liever heb je er een die je hele hoofd bedekt.
  • Vraag of de scooterpapieren aanwezig zijn.

Het is helemaal goed als je de verhuurder samen met de brommer op de foto of video kunt krijgen. Zo heeft hij of zij al snel door dat er met jou niet te sollen valt.

 

6. Weet hoe te remmen (en neem eventueel een paar lessen)

Zoals je wellicht weet mag je in Nederland op een scooter of brommer (50cc dus) rijden indien je in het bezit bent van een auto- of motorrijbewijs. Dit betekent dat (lang) niet iedereen die een scooter rijdt, een brommertheorie-examen heeft afgelegd.

Ik spreek uit ervaring als ik je zeg dat dit behoorlijk link kan zijn. Toen ik op m’n zestiende in Griekenland met mijn vader en twee zussen op vakantie was ging het mis. Een scooter huren, het leek ons wel wat. Uiteindelijk ben ik, samen met mijn zusje, gevallen aangezien ik enkel de voorrem gebruikte. Bij fietsen op een mountainbike was ik gewend om de rechter-remklauw in te knijpen, omdat die het achterwiel afremt. Voor de scooter bleek dit precies andersom te werken. Ook al reden we ‘maar’ 30 of zo, de schok en het letsel waren behoorlijk. Helaas droeg ik slechts een zwembroek en een T-shirtje. Ik moest direct naar het ziekenhuis, mijn knie werd gehecht en ik heb de hele vakantie op krukken moeten lopen. Het litteken op mijn linkerknie zal me er m’n hele leven aan herinneren.

Ook heb op het Thaise Koh Chang een Engelse gozer leren kennen die gecrasht was vanwege remfouten. Hij had daardoor niets anders gezien dan het ziekenhuis. Dit is niet wat je wilt.

Het advies is simpel: rem eerst met je achterrem om vervolgens beide remmen tegelijkertijd te gebruiken. Of beide (rustig) gelijktijdig. Zo minimaliseer je de kans op vallen, en daarna in het ziekenhuis te belanden (of erger).

Tip: meestal zit de achterrem links en de voorrem rechts. Bij fietsen is dit dus vaak andersom, houd hier rekening mee!

Overigens, het is natuurlijk altijd veiliger om een lange broek en lange mouwen aan te hebben als je op een scooter stapt. Helaas zie ik backpackers dit nauwelijks doen. Zelf ben ik er trouwens ook zo een: slippers, zwembroek en tanktop aan en rijden maar. Niet bepaald veilig, zeker als je weet dat scooters in Azië makkelijk over de 100 kilometer per uur gaan… Ik weet nog goed dat ik in Thailand voor het eerst sinds m’n ongeluk weer op een scooter reed, voor ik het wist tikte de teller 90 kilometer per uur aan. Pas hier serieus mee op, zeker als je er minder goed op gekleed bent.

Zelf rij ik tegenwoordig vrijwel nooit harder dan 50 kilometer per uur, ook al is de verleiding groot om het gaspedaal eens flink in te trappen en al snel over de 100 te razen. Als je dan vervolgens onderuit gaat, is de ramp echter niet te overzien.

Heb je nog nooit scooter gereden neem dan gewoon een paar lessen om het onder de knie te krijgen en jezelf zeker te voelen. Je regelt dit via de verhuurder.

 

7. Pas op voor zwerfhonden en andere overstekende dieren

Zwerfhonden in de 7-Eleven 😀

Yep, het barst in Zuidoost-Azië van de zwerfhonden, die je overigens vaak geen vlieg kwaad doen, zo is mijn ervaring. Als je scooter-rijdt, kan het echter helemaal anders uitpakken.

Zo heb ik verschillende keren meegemaakt dat een hond heel hard op me af / achter me aan kwam rennen wanneer ik met de scooter passeerde. Dit kan voor een gevoel van angst zorgen, zeker als de hond besluit om niet te stoppen maar naast je te blijven rennen met een killerblik in z’n ogen.

Een aantal jaren terug in Siem Reap (Cambodja) zat ik achterop de scooter, een ogenschijnlijk onschuldig ritje vanaf de busterminal naar m’n hostel. Plots zag ik twee gevaarlijk uitziende honden als losgeslagen gekken op ons afstormen. De bestuurder stopte met rijden, terwijl ik in grote angst verkeerde. Rijd verdomme door, probeerde ik duidelijk te maken. Hij begreep me alleen niet. En dus stonden we stil. Wat ging er gebeuren? Maar juist omdat we niet hard wegreden, hielden de honden afstand.

Als je een hond ziet die je aanstaart, ga er dan in ieder geval niet hard voorbijrijden. Zo’n actie kan het dier namelijk het gevoel geven dat ‘ie wordt uitgedaagd, iets wat je te allen tijde wilt voorkomen. Blijf rustig en rijd langzaam.

Behalve honden komen er nog veel meer dieren voorbij. Kippen, kuikentjes en hanen zal je sowieso tegenkomen. En let goed op, want kippen lopen soms naar de zijkant om uit het niets keihard terug voor de scooter te rennen. Nogal euh… bijzonder gedrag haha! Het kan ervoor zorgen dat je schrikt, te rigoureus remt en valt. Nogmaals: wanneer je rustig rijdt zal zoiets veel minder snel voorkomen.

 

8. Huur geen scooter op onlogische plekken

Rondrijden door lokale dorpjes in Bira (Sulawesi)

Hiermee bedoel ik voornamelijk drukke (hoofd)-steden. Je zou wel gek zijn om een scooter te huren in Bangkok of Kuala Lumpur, twee metropolen waar het openbaar vervoer uitstekend geregeld is. Met de metro of stadstreinen ben je in deze miljoenensteden bovendien vele malen sneller op je bestemming én loop je minder risico om in een ongeluk terecht te komen.

Welke plekken zijn dan juist wel aanraders als het op scooters huren aankomt? Persoonlijk doe ik dit vooral op de eilanden of in de meer afgelegen gebieden. Enkele aanraders van mijn kant:

En uiteraard voor de beroemde roadtrip die je van Noord- naar Zuid-Vietnam brengt (of andersom natuurlijk). Al is het kopen van een scooter in dit geval een betere optie.

 

9. Scams komen voor, maar laat je niet gek maken

Nee, ik zal zeker niet ontkennen dat er scams voorkomen hoor. Alleen er gaan zoveel horrorverhalen rond die onderhand zo spannend zijn, dat je je ze zo ’s avonds rond het kampuur kunt vertellen en er de blits mee maakt. Horrorverhalen die lang niet altijd kloppen.

Zo is het verhaal dat wanneer een scooter hebt gehuurd en je erna gevolgd  wordt door iemand van het verhuurbedrijf. Je raadt het al: deze persoon heeft net als jij de sleutel van jouw scooter. Eenmaal geparkeerd, gaat de gewiekste man ervandoor met de scooter die jij hebt gehuurd. Vervolgens ben jij degene die moet betalen. Althans, dat willen ze.

Zelf huur ik nu al ruim 10 jaar scooters in Azië en heb de bovenstaande situatie nooit meegemaakt. Tuurlijk, het kan gebeuren (zoals een lezer hier aangeeft), al zal de kans klein zijn.

Blijf in elk geval altijd even op de wacht staan om te kijken of iemand van het verhuurbedrijf je scooter probeert te jatten.

Hetzelfde heb ik trouwens met krassen en andere lichte schade aan de scooter. Ik ben naderhand nooit verantwoordelijk gehouden. Misschien omdat ze wisten dat ik foto’s had, maar goed, dan nog.

Dan is er het verhaal van de benzineflessen die locals langs de weg verkopen. Ze zouden gemixt worden met water om meer winst te maken. Ik heb dit op diverse plekken gecheckt, maar de lokale inwoners en ook expats verwezen deze bewering naar het rijk der fabelen. Wél is het vaak zo dat de flessen niet 1 liter zijn maar 0,75 liter, en je -vanwege dezelfde (of zelfs hogere) prijs die men rekent voor zo’n kleinere fles- meer betaalt.

Al met al blijven het uitzonderingen of gewoonweg onzinverhalen.

 

10. Neem je rijbewijs mee

Mooie brommer toch?

Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toen ik in 2013 besloot om Koh Lanta te gaan verkennen met de scooter, kwam ik van een koude kermis thuis.

Op de terugweg zag ik dat de Thaise politie mensen -uiteraard alleen toeristen- van de weg aan het halen was. En inderdaad, degenen die hun rijbewijs niet konden tonen, dienden zich later te melden op het nabijgelegen politiebureau. Er moest direct een, voor lokale begrippen, fikse boete van 1.000 THB worden afgrekend, anders werd de scooter niet vrijgegeven. In 2023 maakte ik hetzelfde mee op Koh Lanta, al had mijn Airbnb-eigenaar me ingeseind waardoor ik m’n rijbewijs op zak had. Mijn autorijbewijs inclusief Engelse vertaling bleek overigens voldoende, ook hoefde ik geen internationaal rijbewijs te tonen.

Neem dus je rijbewijs mee, en voorkom dat je onnodig (hoge) kosten moet maken.

Tip: voor de zekerheid adviseer ik je om een internationaal rijbewijs aan te vragen bij de ANWB. Dit kost je 18,95 euro. Het komt namelijk voor dat politie of verkeerswachters hier om kunnen vragen tijdens een controle. Zo kun je in Thailand een boete krijgen van minimaal 400 THB als je rondrijdt zonder internationaal rijbewijs, al was dit bij mij dus niet zo. Op met name Bali vinden er nogal eens controles plaats, je dient hier steeds een internationaal rijbewijs te overhandigen anders krijg je zonder pardon een boete.

11. Volg de flow

Het verschrikkelijke verkeer in Ubud (Bali)

Het verkeer is in Azië vele malen intenser dan je in Europa gewend bent. Op de Thaise eilanden valt het allemaal wel mee overigens, maar wanneer je in Vietnam of op Bali bivakkeert kan het een ware cultuurshock voor je zijn.

Een gebrek aan regels geeft je in eerste instantie misschien een ietwat onveilig gevoel, na een tijdje zal je niettemin vol vertrouwen rondrijden. Er mogen dan misschien niet al teveel regels bekend zijn, ongelukken onder locals heb ik zelden gezien. Bovendien zorgt het niet alles in regels vatten er ook voor dat mensen meer zelf nadenken en intuïtief handelen. Klinkt wellicht gevaarlijk, de praktijk laat wat mij betreft anders zien.

In de drukte is de simpele regel doorgaans om gewoonweg de flow volgen en vooral niet te aarzelen. Aarzel je wel, dan zal een andere bestuurder direct z’n kans pakken.

 

12. Op de eilanden is in het donker rijden niet altijd even veilig

Doorgaans zullen de wegen in prima staat verkeren, al kom je in Thailand, Filipijnen en Indonesië vrijwel altijd stukken tegen met flinke scheuren, gaten of onverklaarbare hobbels. En wanneer het pikkedonker is, zie je die belangrijke details nogal eens over het hoofd. Met alle gevolgen van dien…

Zo was mijn zusje eind 2023 op Koh Lanta en vertelde ze over een meisje dat gecrasht was, nadat ze over een wegdek met enorme kuilen racete. Ze is vervolgens tig meters over het asfalt gesleurd en verkeerde voor eventjes in totale shock-toestand, waarbij ze niets kon uitbrengen.

Als het geregend heeft kunnen de gebrekkige wegen helemaal sluipmoordenaars zijn. De met water volgelopen kuilen zijn dan namelijk vrijwel onzichtbaar.

Ga daarom sowieso nooit voor de eerste keer in het donker rijden indien je de plek waar je zit nog niet goed kent. Straatverlichting is er vaak niet, waardoor het ronduit gevaarlijk is.

 

13. Als je pech hebt kun je vaak wel geholpen worden

Mijn twee reisgenootjes (en drie locals :) ), voordat we met pech kwamen te staan...
Mijn twee reisgenootjes (en drie locals 🙂 ), voordat we met pech kwamen te staan…

Wees niet bang, de meeste pech-situaties zijn met wat hulp eenvoudig te verhelpen. Zit je bijvoorbeeld met een lege tank? Je vindt behalve tankstations veel verschillende particuliere verkopers die flessen met benzine verkopen. Een nieuwe (simpele) helm heb je voor ongeveer 5 euro, datzelfde geld voor het vervangen van je licht of sleutel. Ook kan het voorkomen dat je olie moet worden vervangen, iets wat niet meer dan omgerekend 1 euro zal kosten.

In de Filipijnen huurden ik en mijn reisgenootjes twee scooters in het populaire plaatsje El Nido. Op de terugweg, vanuit een onontgonnen gebied kwamen we zonder benzine te zitten. Het was erg afgelegen en dus zaten we met een klein probleempje. Echter, lokale voorbijgangers hielpen ons uit de brand. Zij hadden thuis nog benzine op voorraad, en zorgden ervoor dat we weer konden verder rijden.

 

Ben jij klaar om op de scooter te stappen?

Avatar foto
Over de auteur

Backpacker in hart en nieren. Altijd op zoek naar avontuur. Auteur van diverse succesvolle reisgidsen, waaronder 'Backpackgids Azië', 'Backpackgids Australië' en 'Backpackgids Zuid-Amerika'.
25 Antwoorden
  1. Kennen ze in Azië ook 45 km wagentjes? Dan zit ik in ieder geval veilig als de honden achter me aan komen rennen! En misschien verbrand ik dan ook niet zo snel! Verder lijkt het me veel te akelig om in Azië een scooter te huren, Vanwege veel corruptie en oplichterij lijkt het mij veel te duur of gevaarlijk te worden.

  2. Avatar foto
    Robbert

    Hoi Victor,

    Nee, die wagentjes komen in Azië niet voor. Ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien. En qua honden, dit gebeurt vaker niet dan wel, dus maak je hier niet te druk over… Bij mij gebeurde het dus wel, maar uiteindelijk deden ze (gelukkig) niets.

    En qua scamming, gewoon goed opletten waar je de motorbike huurt, dan moet het echt wel goed komen 🙂 . Het zou wat mij betreft zonde zijn als je om de redenen die je noemt besluit geen brommer te huren.

  3. janthai

    Als wij een scooter huren dan hangen we meestal een hangslotje aan de voorschijfrem, zo weet je zeker dat hij blijft staan als ze je stuurslot hebben geforceerd. Natuurlijk niet vergeten voor dat je weg rijd om hem weer te verwijderen.

  4. Al zijn de meeste tips mij wel bekend, toch zijn het zeer goede tips.

    Alleen punt 8 is heel makkelijk te “verhelpen”. Als ik een scooter huur (Thailand), dan heb ik mijn eigen hangslot. Janthai had (praktisch) hetzelfde tip, maar niet elke scooter heeft een remschijf.

    En je zou zomaar kunnen worden verrast als de corrupte medewerkers het hele ding in een pick-up laden, zoals ik van een Engelsman had gehoord…en die had nou net een hangslotje in het remschijf gestopt…

  5. Koen

    Hi Robbert,

    In mei ga ik ook naar Thailand, Laos en Cambodja. Het lijkt mij fantastisch om deze landen met de scooter te verkennen (pai, takhek-Loop, koh samui etc…) helaas heb ik geen ervaring met scooterrijden. Wel heb ik een autorijbewijs. Is het dan veilig om scooter te rijden??

    1. Avatar foto
      Robbert

      Hoi Koen,

      Dat is natuurlijk helemaal aan jouzelf hè. Ik kan niet voor jou bepalen of iets veilig of niet is…

      Maar goed, zelf vind ik het simpel, helemaal als je een automaat pakt. Kwestie van gas geven en de remmen juist gebruiken.

      Wettelijk toegestaan is het dan weer niet, aangezien je voor voertuigen met meer dan 50cc een motorrijbewijs nodig hebt. Dit is echter weer een andere discussie…

      Groet, Robbert

  6. Emma

    Hi Robbert
    Ik heb geen rijbewijs.
    Niet voor de auto en niet voor de scooter.
    Als ik toch een scooter in Vietnam huur en ik aangehouden word, wat is dan het risico?
    En mocht ik in een ongeval terecht komen, wat zijn daarvan dan de risico’s (ook als het mijn schuld niet is?)
    Groet,
    Emma

    1. Avatar foto
      Robbert

      Hoi Emma,

      Lees even mijn blog over het huren van een scooter op Bali. Veel zaken gelden namelijk ook in Vietnam. Daar is het alleen nog zo dat je in het bezit dient te zijn van een Vietnamees motorrijbewijs.

      Als je aangehouden wordt en er is verder niets gebeurd, zal je doorgaans wat geld moeten betalen. Zorg simpelweg dat je een klein bedrag in je zak hebt zitten en je overige geld goed wegstopt.

      Groet,

      Robbert

  7. Kim

    Een kleine kanttekening, volgens mij dekt de reisverzekering geen ongelukken als gevolg van schade door het rijden met een 125cc scooter, omdat hiervoor in Nederland een motorrijbewijs nodig is. Je hebt dan dus onbevoegd gereden.

    Iemand hier ideeën over?

      1. Kim

        Hoi Robbert, Bedankt, dat dacht ik al! Toch maar even voorzichtig met het huren van een motor 🙂 Tip uit het artikel dat je stuurt is zeker een goede, ik ga voor de mountainbike (buiten de stad dan, hè).

        Groeten, Kim

  8. Nele

    Dag Robbert, bedankt voor je tips! In oktober vertrek ik voor een reis door Vietnam, Laos en Cambodja. Met een scooter. Ik vroeg mij af als je de grens overgeraakt met de scooter. We zouden hem kopen in Hanoi en gaan vandaar naar Laos. Bedankt nele

    1. Avatar foto
      Robbert

      Hoi Nele,

      Daar heb ik zelf helaas geen ervaring mee. Je zou dit even in de Facebookgroep ‘Azië Backpackers’ kunnen vragen.

      Groet, Robbert

    1. Avatar foto
      Robbert

      Hey Tessa,

      Dat lijkt mij vrij veel, al heb je ook scooters waar je je rugzak goed aan vast kunt maken. Dan kan het zeker. Voor daguitstapjes zou ik gewoon voor een kleiner rugzakje kiezen.

      Succes!

  9. Lisette

    Hoi,
    Mijn man en ( 60 en 54) willen 3 weken met de rugzak naar Thailand. Zonder plan. We hebben beiden een auto+ motor rijbewijs. Kan je een scooter op plaats A huren en op plaats B inleveren?
    En nog een vraag, zou je de backpack met slot achterlaten op de scooter als je ergens heen wil wandelen?
    Groet, K&L

    1. Avatar foto

      Hoi Lisette,

      Ja dat kan op bepaalde plekken, bijvoorbeeld als je van Chiang Mai richting Pai rijdt en een scooter huurt bij AYA. Al zijn deze services er verder niet zoveel. Het meest voor de hand ligt om gewoon een motorbike te huren als je ergens bent aangekomen, daarna per (mini)bus, trein of vliegtuig door te reizen en vervolgens hetzelfde te doen.

      De backpack zou ik zeker niet achterlaten op je scooter trouwens hoor. Of meenemen (niet te veel inpakken) of vragen of je ‘m in een shop, café of iets dergelijks kunt achterlaten.

      Veel plezier op jullie avontuur!

Laat een reactie achter

Over mij

Ik, Robbert, heb begin 2014 alles opgezegd om van reizen mijn leven te maken. Mijn doel is om andere backpackers te ondersteunen en te inspireren met de ervaringen die ik opdoe. Ga jij binnenkort ook op avontuur?

Lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Coaching

Zit jij met vragen? Voel je je ergens onzeker over? Kan jij simpelweg wel wat persoonlijke hulp gebruiken met betrekking tot je reis?

Laat mij je dan 1-op-1 coachen, en ga die reis maken waar je van droomt.

Vertel me meer

Mijn reisgidsen

Al jarenlang schrijf ik avontuurlijke backpackgidsen om backpackers te inspireren en te helpen.

En sinds kort heb ik verschillende bundelaanbiedingen beschikbaar, waardoor je gebruik kunt maken van extreem hoge kortingen.

Vertel me meer

Koop je liever een losse gids? Klik dan op een van de banners hieronder:

Banner-Backpackgids-Azie

Banner-Backpackgids-Indonesië

Banner-Backpackgids-Bali

Banner-Backpackgids-Filipijnen

Banner-Backpackgids-Australie-nieuw