Hoe mijn bezoek aan Koh Nang Yuan een zwart randje kreeg

Vlakbij Koh Tao ligt het kleine paradijs Koh Nang Yuan. Om precies te zijn bestaat deze plek uit 3 eilandjes, die door middel van een reusachtige zandstrook met elkaar verbonden zijn.

Nu heb ik op verschillende websites gelezen dat dit dé snorkelplek van Thailand is. Om ook een oordeel te kunnen geven, ben ik zelf naar deze trekpleister gegaan.

Helaas gebeurde er iets totaal onverwachts waardoor deze mooie dag een behoorlijk zwart randje heeft gekregen. Een randje dat ik en mijn 2 reisgenootjes -Gini en Joel- niet meer zullen vergeten.

Met een lokale vissersboot naar Koh Nang Yuan

Omdat ik geen zin had in een (te dure) georganiseerde excursie met vele toeristen, ben ik om 09.30 uur op pad gegaan en heb ik bij Mae Haad op het strand een visser aangesproken. Ik vroeg voor de zekerheid in het restaurant of ze de meneer kenden en of hij Engels sprak. Dit bleek gelukkig zo te zijn.

Vervolgens vroeg ik aan deze vrolijke man of hij mij, Joel en Gini om 11.00 uur naar Koh Nang Yuan kon brengen. Meteen had ik beet, hij was zelfs behoorlijk enthousiast.

400 Baht voor een enkeltje en 1.000 Baht voor een retour, en dat voor ons alle drie. We hoefden trouwens pas achteraf te betalen. Een retourtje is duurder, aangezien je in het geval van een enkeltje ter plaatste een boot moet zien te regelen voor de weg terug. Doorgaans zal je dan relatief duur uit zijn omdat de mensen daar weten dat je hoe dan richting Koh Tao moet.

Tip:  als je net als wij een lokale visserman aanspreekt, regel dan een retourtje. Zo ben je doorgaans het goedkoopst uit. Als je flexibel wilt zijn in de vertrektijd, spreek dan af om hem te bellen wanneer je opgehaald wilt worden.

Het was tijd om in te stappen, uiteindelijk vertrokken we om 11.20 uur. Mede omdat de boot redelijk klein was, bleek het nogal een avontuur te worden met de hier en daar wat wilde zee. Maar dit was eigenlijk wel lekker. Een beetje avontuur hoort erbij toch?

vissersboot-koh-nang-yuan
Daar gingen we dan: voorop Joel en Gini

De visserman stelde ons steeds gerust door te zeggen dat alles oké was. Daar gingen we dan maar vanuit 🙂 .

Een half uurtje later kwamen we aan bij het schitterende eiland. Echt een pareltje, zonder te overdrijven. We zetten voet aan wal en zouden om 15.30 uur weer worden opgepikt.

Aangekomen op het paradijsje Koh Nang Yuan

Toen we over de steiger naar de ‘ingang’ liepen, moesten we ieder 100 Baht entree betalen. Iets dat we vooraf al wisten. Gini -een Amerikaanse- diende haar plastic fles af te geven. Plastic is namelijk verboden op het eiland. Bestel je bijvoorbeeld een watertje, dan krijg je dit een glazen fles.

Echter, ik en Joel -een Engelsman- hadden er een aantal in onze tassen zitten en die kregen we gemakkelijk mee naar binnen.

Wat me meteen opvalt, is het groene water waar je zonder moeite doorheen kunt kijken. Maar ook de voor Thailand iconische rotsblokken. Hier en daar zien we al enkele grote vissen zwemmen. Dit belooft alvast veel goeds.

Maar…

Wat ook duidelijk is, is dat het hier buiten de tours om al behoorlijk druk is. Niet heel vreemd, aangezien er een resort op het eiland is, het Nang Yuan Diving Resort. Het zijn met name vele Koreanen die we tegenkomen. Echter, op drukte had ik me al enigszins ingesteld, dus storend vond ik dit niet.

We liepen verder en besloten om naar de rechterkant te gaan. Daar stond het strand (helaas) vol met stoeltjes. Iets dat ik zelf nooit zo’n mooi zicht vind. Maar goed, aangezien stranddoeken niet toegestaan zijn, is het toch fijn dat je ergens kunt zitten.

Dat deze plek is toegespitst op toeristen, blijkt wel als we 150 Baht voor 2 stoeltjes moeten betalen. Omgerekend nog geen €4, maar je snapt m’n punt. Het grappige is overigens dat je ze alleen per 2 kunt huren. We huurden er daarom 4, aangezien we met 3 personen waren.

Even snel insmeren en chillen maar. O ja, je krijgt er ook een parasolletje bij 🙂 .

Snorkelen op Koh Nang Yuan: mijn eerste poging

Nadat de zonnecrème ingetrokken zou moeten zijn, ging ik met mijn snorkel het water in. Deze had de eigenaresse van Utopia Guesthouse, mijn accommodatie op Koh Tao, me trouwen gratis meegegeven. Uiteraard kun je de snorkeluitrusting ook op het eiland huren, je betaalt dan 50 Baht voor een masker.

Goed om te weten:  de locatie waar ik ben begonnen met snorkelen het ‘Twins’. Vanaf het viewpoint gezien, is dit het gedeelte achterin links van de zandstrook.

Snorkelen, het is altijd iets waar ik blij van word. Geen gedachtes door je hoofd en alleen maar genieten van wat je te zien krijgt. Een soort onderwatermeditatie eigenlijk.

Na in het begin vooral veel helder water gezien te hebben en hier en daar een verdwaalde vis, besluit ik om meer richting de rotsen te gaan. Vervolgens zie ik allerlei schitterende vissen zwemmen, al valt me wel op dat het koraal er vrijwel dood is.

Zo nu en dan komt er een vis nieuwsgierig kijken wie of wat ik eigenlijk ben. Maar zoals je begrijpt, is aanraken niet mogelijk. Echt hele felgekleurde vissen ontbreken vooralsnog.

koh-nang-yuan-snorkelen

Echter, als ik verderga naar een grote steen, zie ik enkele tropische varianten als aasgieren de plantjes van het koraal eten. Leuk om te zien, ik blijf dan ook even hangen. Als ik merk dat de stroming best wel hevig wordt, besluit ik na ongeveer 40 minuten terug te gaan.

koh-nang-yuan-snorkelen-2

Overigens was het hier, ondanks de drukte op het strand, heel erg rustig. Ik ben slechts 2 mensen tegengekomen in het water.

Eenmaal terug bij de strandstoelen, hoor ik van Joel dat het aan de andere kant van de zandstrook een stuk mooier is. Deze plek staat tevens bekend als de Japanese Garden en is met name bekend als duikspot. Maar snorkelen kun je er dus ook.

Hij vertelde me vele verschillende en felgekleurde vissen gezien te hebben en koraal dat, in tegenstelling tot bij het andere gedeelte, nog wél grotendeels intact is.

japanese-garden-koh-nang-yuan

Aangezien het al 13.30 uur was en de Japanese Garden nogal drukbezocht werd, besloot ik om naar het viewpoint te gaan en daarna nog een andere snorkelplek rond het eiland te zoeken. Maar eerst even snel wat eten, aangezien ik nogal honger had (jaja, het was immers een zware dag 😉 ).

Eten op Koh Nang Yuan

Gini had geen trek en kon daarom op de waardevolle spullen passen. Ik en Joel liepen naar het nabijgelegen restaurant waar alles nogal duur was. In ieder geval 2 keer zo hoog geprijsd als op Koh Tao. Maar ja, €4 in plaats van €2 is natuurlijk nog altijd goed te doen, al is het soms moeilijk om de prijs in perspectief te zien.

Ik ging voor een relatief veilige maar altijd lekkere ‘green curry fried rice with chicken’ terwijl Joel de ‘pad thai’ koos. De porties vielen ons wat tegen, al was de smaak (zoals overal in Thailand?) zeker goed.

Na energie te hebben getankt, liepen we terug naar Gini. Het was 14.00 uur en over 90 minuten zou ons bootje er al zijn. Zo lang had ik dus niet meer. Op naar het viewpoint, iets waarover ik veel positieve dingen had gehoord.

Het Koh Nang Yuan viewpoint

Ik vervolgde mijn weg over de witte zandstrook naar de spot waar je van een spectaculair uitzicht kunt genieten. Althans, dat is wat ik gelezen had. Er is een boardwalk om het eiland gebouwd, leuk om overheen te lopen.

Ik sla linksaf en zie opeens een stenen trap die me naar de top van de ‘berg’ leidt. Dat is in ieder geval wat ik denk. Na flink wat treden te hebben belopen, kom ik op een wandelpadje dat door een jungleachtige omgeving loopt. Op een geven moment lijkt het pad op te houden.

Koh Nang Yuan weg naar viewpoint
Dit is het laatste gedeelte voor je bij de rotsen uitkomt die naar het viewpoint leiden

Zit ik hier wel goed? Vraag ik me af.

Gelukkig wel. Het blijkt namelijk dat je de laatste klim via de rotsen moet doen. Wat mij betreft niet heel lastig, maar sommigen hadden het er best wel moeilijk mee.

Koh Nang Yuan klimmen
Dit is de laatste klim die je moet doen

Even later kom je bij diverse stenen plateaus waar je de mooiste uitzichten over Koh Nang Yuan hebt.

Tip:  als je goede schoenen bij je hebt, dan adviseer ik je om deze aan te doen. Klimmen over de rotsen met slippers is niet ideaal, al ging het vrij goed.

Wel moet ik zeggen dat mijn hoogtevrees behoorlijk op de proef werd gesteld. Het was vrij druk, waardoor er maar weinig plaats was. Dit maakte het allemaal nog wat lastiger.

Maar goed, dit is zeker een van de mooiste views die ik in mijn leven heb gezien.

Goed om te weten:  de weg naar boven vanaf het begin van de boardwalk is zo’n 15 minuten.

Na een paar foto’s gemaakt te hebben, ging ik terug naar beneden. Daar besloot ik verder te lopen over de steiger alleen bleek deze halverwege op te houden. Op dit punt is wel een heerlijk plekje om even één te worden met de zee.

Even chillen bij het uitpunt van de boardwalk
Even chillen bij het eindpunt van de boardwalk

Ongeveer 10 minuten later liep ik terug, ik wilde immers ook nog snorkelen op nieuw plekje. Na even het water bestudeerd te hebben, zie ik plots een school barracuda’s zwemmen. Niet iets wat je iedere dag meemaakt 😉 .

Een tragische gebeurtenis

Toen ik richting de andere kant naar Joel en Gini wilde gaan, werd ik verrast aangezien ze al naar mij toegelopen waren. Vol enthousiasme vertelde ik over het uitzicht dat ik even daarvoor gezien had.

Zij reageerden echter minder enthousiast. Er was iets, dat was wel duidelijk.

“Joel vertel jij het, of doe ik het?”

Zei Gini.

Nadat ze bijna begon te huilen, zei Joel dat ze net iets vreselijks hadden meegemaakt. Ze hadden een lichaam in het water zien drijven. Er was iemand overleden tijdens het snorkelen, een Koreaanse man.

Pff… Heftig.

Bizar: eerder maakte ik zoiets al mee op Don Det in Laos.

Joel vertelde dat hij op dat moment is gaan kijken wat er aan de hand was. Van afstand was namelijk niet duidelijk dat het om een persoon ging, aangezien enkel een blauw gedeelte boven het water uitkwam. Zijn t-shirt, zo zou later blijken. Eenmaal daar, heeft hij de op dat moment waarschijnlijk al overleden man, uit het water gehaald.

In de verte konden we zien hoe de mensen bezig waren met reanimeren. Dit mocht alleen niet meer baten. Later hoorde ik van Joel en Gini dat er allerlei toeristen foto’s kwamen maken, nogal bizar vind ik.

We waren allemaal stil, voor lange tijd. Deze mooie dag werd zo ineens heel beladen.

Snorkelen op Koh Nang Yuan: mijn tweede poging

Wilde ik nog wel snorkelen? Er waren nog 20 minuten en ik besloot niet te twijfelen en het maar gewoon te doen. Als je vanaf het eiland met het viewpoint vooruit kijkt, aan de rechterzijde van de zandstrook. Dat is de plek die ik koos.

Je begrijpt dat m’n gedachten ergens anders waren, maar ik heb het een kans gegeven.

Eén ding is direct zeker: dit is een betere snorkelplek dan Twins waar ik eerder geweest was. Veel meer gekleurd koraal direct vanaf het strand en heel wat felgekleurde vissen in allerlei groottes.

Dan wil ik m’n voet neerzetten, maar gelukkig doe ik dat niet. Tussen de stenen zie ik namelijk verschillende grote zee-egels zitten.

zee-egels koh nang yuan
Zee-egels die tussen de stenen te vinden zijn

Ondanks dat het op het strand nog altijd druk is, kan ik hier in alle rust m’n gang gaan. Om precies te zijn, zie ik 2 andere mensen in het gedeelte waar ik ben.

Ook hier merkte ik trouwens dat de stroming behoorlijk sterk werd, het leek me daarom verstandig om weg te zwemmen bij de rotsen. Joel gebaarde dat het tijd was om te gaan en ik snorkelde terug naar de kant.

Symbolisch voor wat er vandaag is gebeurd, is de stormachtige wind die op dat moment begint. Tegelijkertijd zagen we een ambulanceboot met volle snelheid het Koh Nang Yuan verlaten.

We liepen met z’n drieën terug naar de plek waar de visser ons zou komen ophalen.

Terug naar Koh Tao

Behoorlijk aangeslagen stapten we het vissersbootje in om aan onze weg terug naar Koh Tao te beginnen. De zee was behoorlijk ruig, soms werd ik nat door een golf die overboord sloeg.

Het enige wat ik tijdens deze tocht gedaan heb, is naar de zee staren. Tegelijkertijd dacht ik aan de immense kracht van de natuur. Hoe bizar is het dat als je even gaat snorkelen, je leven in enkele seconden voorbij is?

Eenmaal aangekomen was de storm weer gaan liggen. We sloten een bewogen middag af met een groot bord pasta bij de Tattoo Bar.

Om dit verhaal niet triest af te sluiten, wil ik nogmaals benadrukken dat Koh Nang Yuan een prachtige plek is om een dagje heen te gaan. Toeristisch is het zeker, maar daar heb ik tijdens het snorkelen geen last van gehad. Enkel bij de Japanese Garden was het net wat drukker.

Goed om te weten:  Koh Nang Yuan is dagelijks geopend tussen 09.00 uur en 17.00 uur. Rond 14.00 uur zijn er de meeste mensen op het eiland te vinden. Aan te raden is om zo vroeg mogelijk te gaan, althans als je de grote drukte wilt vermijden.

Probeer zeker diverse plekken uit om de onderwaterwereld te verkennen. De aanraders van mijn kant zijn in ieder geval de Japanese Garden (oostzijde) en het gedeelte aan de westkant bij het eiland waar het viewpoint is. Na de kaart bekeken te hebben, blijkt dit stuk ook tot de Japanese Garden te horen.

De meeste mensen relaxen in een stoeltje op het strand, lopen wat rond of zitten in het restaurant. Bij het uitkijkpunt was het aardig hectisch, maar dat is gezien de geringe grootte (en het mooie uitzicht 🙂 ) niet heel vreemd.

Haal het maximale uit je reis door Thailand

Ben je op zoek naar routes? En heb jij geen zin in gedoe tijdens de planning van je avontuur? Wil jij simpelweg het maximale uit je reis door de Thailand halen?

Lees dan even verder.

Speciaal voor Thailand-backpackers heb ik namelijk Backpackgids Thailand gemaakt. Dit heb ik gedaan op het prachtige eiland Koh Phangan. Met de insider-tips, gave routes en andere waardevolle info kan ik wel zeggen dat de gids een must is voor je reis. De reacties die ik erop krijg maken me helemaal blij 🙂 .

En als je naast Thailand ook nog naar andere landen in Azië gaat, dan is Backpackgids Azië ook echt een aanrader.

Je hoeft niks meer uit te zoeken, al het belangrijke en tijdrovende voorwerk is voor je gedaan.

In de gidsen vind je onder meer:

Cruciale informatie voor je vertrekt.
Duidelijk uitgestippelde routes waar je direct mee op pad kunt.
Waardevolle transportinfo waarmee je zeeën van tijd bespaart.
 Toffe accommodaties, eetzaakjes en bekende maar ook geheime plekjes.
 Insider-tips, secrets en travel hacks die je gezien moet hebben en waarmee je flink wat geld bespaart.

Backpackgids Thailand

Backpackgids Thailand heb ik geschreven op het Thaise eiland Koh Phangan en is een feestje om te lezen. Klik op de knop voor meer informatie.

Backpackgids Azië

Door reizigers bestempeld als “Het meest veelzijdige product om alles uit je reis door Azië te halen.”

Avatar foto
Over de auteur

Backpacker in hart en nieren. Altijd op zoek naar avontuur. Auteur van diverse succesvolle reisgidsen, waaronder 'Backpackgids Azië', 'Backpackgids Australië' en 'Backpackgids Zuid-Amerika'.
3 Antwoorden
  1. Jeetje… mooi… maar tegelijk een heel heftig verhaal. Dit vergeet je nooit meer. Vraag me dan meteen af waaraan zo iemand overlijdt en of / hoe dit voorkomen kon worden? Knap dat je toch nog eventjes verder hebt kunnen snorkelen. Je zult waarschijnlijk wel altijd met een dubbel gevoel aan deze plek terugdenken. 🙁

1. Avatar foto
      Robbert

Ja hè…

Degene bij wie het gebeurde, had in ieder geval geen zwemvest aan. Nu weet ik niet of hij kon zwemmen, maar over het algemeen dragen de meeste Aziaten zo’n vest.

Voorkomen, tja… Dan zou er security moeten zijn. Maar zoals zoveel potentieel gevaarlijke plekken in Azië, bijvoorbeeld Vang Vieng, is deze niet aanwezig…

Zeker een dubbel gevoel ja… In Laos (4000 Islands) heb ik het helaas al eerder meegemaakt.

1. Oh echt… wij gelukkig, ondanks veel reizen in Azië, nog nooit… in Sri Lanka gingen een heleboel kinderen en volwassenen aan een lang touw de zee in, oversteken naar een klein eilandje, vroeg me al af hoe vaak het mis gaat… best wel eens dus! 🙁

Laat een reactie achter

Over mij

Ik, Robbert, heb begin 2014 alles opgezegd om van reizen mijn leven te maken. Mijn doel is om andere backpackers te ondersteunen en te inspireren met de ervaringen die ik opdoe. Ga jij binnenkort ook op avontuur?

Lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Coaching

Zit jij met vragen? Voel je je ergens onzeker over? Kan jij simpelweg wel wat persoonlijke hulp gebruiken met betrekking tot je reis?

Laat mij je dan 1-op-1 coachen, en ga die reis maken waar je van droomt.

Vertel me meer

Mijn reisgidsen

Al jarenlang schrijf ik avontuurlijke backpackgidsen om backpackers te inspireren en te helpen.

En sinds kort heb ik verschillende bundelaanbiedingen beschikbaar, waardoor je gebruik kunt maken van extreem hoge kortingen.

Vertel me meer

Koop je liever een losse gids? Klik dan op een van de banners hieronder: