Op avontuur naar de mooie stranden van Koh Tao

De eerste dagen op Koh Tao staan bij mij niet zozeer in het teken van duiken en dat soort dingen, zoals voor de meeste mensen hier geldt. Na bijgekomen te zijn van een vermoeiende reis, heb ik mijn hardloopschoenen aangedaan en ben ik het eiland eens goed gaan verkennen. Zo heb ik verschillende prachtige stranden ontdekt.

En ja, je lees het goed: allemaal te voet of met de mountainbike. Nu ben ik zelf nogal extreem als het op sporten aankomt, dus misschien dat het in jouw geval beter is om een scooter te huren. Dit moet je natuurlijk zelf beslissen.

Goed om te weten:  de taxi is relatief (erg) duur op Koh Tao. Voor Freedom Beach te komen dat op slechts 2 kilometer ligt vanaf de haven, betaal je 400 Baht. En dat voor een ritje van slechts 10 minuten.

Ik sprak overigens iemand die al langere tijd op het eiland is, hij vertelde me dat de taxi’s hier in handen zijn van de maffia. Gezien de prijzen, vind ik dit niet geheel onlogisch. Even Googlen geeft bovendien direct resultaten.

Om bijvoorbeeld bij Tanote Bay en Sai Daeng Beach te komen, is flink wat klimwerk vereist. Dit heb ik geweten ook 😉 .

Koh Tao heuvels
Op de terugweg van Sai Daeng Beach – behoorlijk steil

Hier zijn ze, in willekeurige volgorde, enkele schitterende baaitjes die je op Koh Tao -oftewel schildpaddeneiland- vindt.

Sai Nuan Beach 1 & 2

Het eerste strand waar ik naartoe ben gegaan, is het afgelegen Sai Nuan Beach dat is gesplitst in 2 verschillende gedeeltes. Via mijn guesthouse bij de haven, loop je er in ongeveer 30 minuten naartoe. Deze wandeling is al een ervaring op zich, ik had het gevoel een soort minitrekking te doen.

Als je naar Sai Nuan Beach loopt via Mae Haad, kom je langs dit soort natuurrijke omgevingen
Maar ook dit soort wegen die dwars door een resort lopen

Via de rotsen van Mae Haad Beach belandden ik en een Engelse reisgenoot uiteindelijk op een resort waar we het pad naar boven volgde. Slingerweggetjes langs palmbomen en andere wildgroei, brachten ons uiteindelijk bij het prachtige en verlaten baaitje dat Sai Nuan Beach 1 heet.

Dit strand, Sai Nuan Beach 1, is echt een aanrader als je van rustig en afgelegen houdt

Wat een mooi plekje is dit. We trokken onze shirts uit en liepen het water in. Goed om te weten is dat je hier vanaf het strand kunt snorkelen, al is de zuidoostkust hier wat mij betreft meer geschikt voor.

Kijk wel uit met het water inlopen, er zitten hier en daar wat scherpe steentjes onder de zee verborgen. Ik had helaas vrij snel een sneetje in m’n teen, maar de schade viel gelukkig mee.

Na even doorgelopen te hebben, kwamen we uit bij een ander mooi baaitje, namelijk Sai Nuan Beach 2. Zelf vond ik dit strand iets minder dan nummer 1, maar het uitzicht vanaf het Sea Breeze Bar & Restaurant dat op de hoek in de rotsen gebouwd is, is adembenemend. Verder zorgen de vele kliffen op het strand en in het water voor een magisch effect.

Dit is Sai Nuan Beach 2, hier heeft het net geregend
Dit is Sai Nuan Beach 2, hier heeft het net geregend – dit is een van de meest verlaten baaitjes die ik op Koh Tao ben tegengekomen
En het bijbehorende uitzicht op het water

Toen we wat hadden gegeten bij het hierboven genoemde eettentje, liepen we terug naar het dorpje. Enigszins uitgeput, belandde ik in bed waar ik die dag lekker in zou blijven liggen. De volgende dag zou ik 2 andere stranden gaan bezoeken.

Tip:  op de weg terug (of heen) vanuit Mae Haad, kom je tevens langs Jansom Bay. Dit is een privéstrandje waar je entree -200 Baht- voor dient te betalen als je niet in een van de resorts verblijft.

Ik vind deze 2 afgelegen strandjes echt heerlijke plekjes. Daarom ben ik er een paar dagen later nog eens naartoe gegaan. Tijdens de wandeling begon het plotseling te stortregenen. Een heerlijke tropische bui eerlijk gezegd. Toen we -ik en mijn buurmeisje- aankwamen, was er niemand op de stranden te bekennen en de lucht alweer behoorlijk opgeklaard:

Sai Nuan Beach 1 na een tropische stortbui

Het water is trouwens erg helder. Ik heb regelmatig een tropische vis langs zien zwemmen. Goed opletten en je zult ze zien.

Tip: je kunt Sai Nuan 1 & 2 ook met de scooter of mountainbike bereiken via de hoofdweg.Voor het avontuur raad ik je echter de route aan die wij hebben afgelegd.

Ao Leuk Bay

Aangezien ik de laatste 3 dagen niet meer had gesport, vond ik het tijd worden om weer eens te gaan hardlopen. Een van de uitdagingen was om naar Ao Leuk Bay te gaan, hét strand van Koh Tao als het op snorkelen aankomt.

Ik vroeg enkele locals om de weg en op de kaart was te zien dat het ‘slechts’ 2,3 kilometer van het centrum lag. Ik zeg ‘slechts’ omdat in de praktijk is gebleken dat het nogal diepe op- en afdalingen waren waar ik overheen moest.

Ach, ik besloot ervoor te gaan en na een stevig ontbijt was ik vertrokken.

Het eerste wat me opvalt, is dat ik de enige ben die hier hardloopt. Gezien de temperatuur en de omgeving misschien niet zo vreemd. Verder zie ik locals plastic flessen sorteren van vuilnisbelten, ik gok om te recyclen. Hier en daar loopt een verdwaalde hond, maar gelukkig valt dit mee. Ook hoor ik de stroom letterlijk uit de kabels knetteren. Heel normaal hier op Koh Tao.

Na behoorlijk bezweet te zijn, kom ik uiteindelijk uit bij Ao Leuk Bay. Ik zie direct dat ik er niet zomaar op mag en dat de entree 100 Baht bedraagt. Omdat ik alleen maar even wil kijken, mag ik gratis naar binnen. Voor 1 minuut welteverstaan.

Ao Leuk
Ao Leuk Bay bij aankomst

Wat ik te zien krijg, is een prachtige kleine baai waar een aantal mensen ligt te zonnen of met snorkelmaskers onder water te vinden is. Kijk en oordeel zelf:

Ao Leuk Bay Koh Tao
Ao Leuk Bay: een ultieme snorkelplek

Als ik dan toch een nadeel moet noemen, dan is het dat Ao Leuk Bay grotendeels uit kleine steentjes bestaat. Dit maakt het toch net even wat minder idyllisch en prettig om overheen te lopen. De voorste strook vlakbij het water bestaat overigens wel uit zeer fijn zand. Wanneer het eb is, wordt dit zachte gedeelte groter en groter.

Een paar dagen later ben ik teruggegaan om zelf te ervaren hoe de onderwaterwereld hier is. Direct na het inlopen van de zee, zie ik in het zuivere water al enkele tropische exemplaren langs me zwemmen. Daarna  ga ik kopje onder. Op een enkele vis na, zie ik eerlijk gezegd vrij weinig.

Goed om te weten: het huren van een snorkelmasker kost 50 Baht, zoals (bijna) overal op Koh Tao. De vinnen zijn nog eens 50 Baht, maar deze heb je op Ao Leuk niet nodig. Je kunt ook een snorkel kopen, dit is bijna overal op het eiland rond de 1.000 Baht. Zelf meenemen is, als je plaats in je backpack hebt, de beste optie.

Maar dan besluit ik om aan de rechterkant tussen de rotsen te gaan snorkelen. Een goede keuze, want hier zie ik allerlei kleine en grote vissen langs me heengaan. Vaak in grote getale. Als ik even stilsta, komen ze stuk voor stuk op een schaafwondje af dat ik diezelfde morgen had opgelopen aan mijn rechterscheenbeen. Ze denken vast dat het eten is en ik besluit snel verder te zwemmen.

Rotsen Ao Leuk
Daar rechts bij de rotsen kun je erg goed snorkelen

Verwacht trouwens geen spectaculaire koralen vlak aan de kust, maar wel heel veel (felgekleurde) vissen in allerlei vormen en maten. Zeker een aanrader.

Tip:  dé snorkelspot net buiten Koh Tao, is Koh Nang Yuan. Dit wordt ook wel het mooiste snorkeleiland van Thailand genoemd.

Ik raad je aan om in de ochtend met een longtailboot vanuit de Mae Haad Pier te vertrekken, zo ontwijk je de drukte midden op de middag. Een enkeltje kost zo’n 300 Baht en de toegang tot het eiland nog eens 100 Baht.

Het vervolg

Aangezien ik nog best wel wat energie over had, besloot ik om mijn workout door te zetten richting Tanote Bay. Dit strand lag echter verder dan ik had gedacht. Na thuis gekeken te hebben, bleek dit 3,2 kilometer te zijn. De weg erheen werd steiler en steiler. Ik gaf niet op, en dat is maar goed ook. Eenmaal afgedaald, kwam ik aan.

Tanote Bay

Inmiddels was ik volledig doorweekt en kon ik even een rustmomentje pakken. Dit deed ik op een van de rotsen bij het begin van de baai. Ik keek om me heen en genoot van de heerlijke chille vibe die er op dit strand hangt.

De weg naar Tanote Bay
De weg die mij naar Tanote Bay leidde bij mijn 2e bezoek aan dit strand
Tanote Bay
Tanote Bay om 16.45 uur, het had toen net geregend

Wat me opvalt, is dat er een gigantisch rotsblok uit het water rijst. Op dit gesteente lopen diverse mensen en, ik geloof m’n ogen niet, er springen zelfs verschillende personen vanaf. Dit blijkt hier echter de normaalste zaak van de wereld te zijn, Tanote Bay staat er bekend om.

Rotsen Tanote Bay
De rotsen in het water van Tanote Bay – durf jij ervan af te springen?

Behalve rock jumping wordt hier veel gesnorkeld en lekker van de zon genoten op het strand. Het zand is helaas niet zijdezacht, maar bestaat uit hele kleine steentjes. Echter, dat ook dit een pareltje is, staat voor mij wel vast.

Het vervolg

Na een half uur van het moment genoten te hebben, begon ik aan de lange weg terug naar huis. Een hele uitdaging, maar ik ben er uiteindelijk gekomen. Met een voldaan gevoel sprong ik onder de douche.

Dan is de laatste dag van de strandverkenning op Koh Tao aangebroken, hiervoor heb ik een mountainbike gehuurd.

Dit is de mountainbike die ik gehuurd heb, mooi ding hè?

Goed om te weten: wil je ook een mountainbike huren? Dit kan bij een aantal verhuurbedrijfjes in Mae Haad. De kosten zijn 150 Baht per dag. Echter, als je er een huurt voor meerdere dagen, kun je over de prijs onderhandelen.

Taa Toh Beach

Taah Toh Beach uitzicht
Het uitzicht vanaf boven op Taa Toh Beach

Ik begon met een tripje naar het bijzonder mooie Taa Toh Beach, een pittoresk baaitje dat eenvoudig te bereiken is vanaf de hoofdweg. Vanuit Mae Haad is het ongeveer 2 kilometer en vlak ernaast ligt het later te noemen Freedom Beach.

taa-toh-beach-1
Taa Toh Beach: geen mens te bekennen

Na ongeveer 20 minuten kwam ik aan bij Taa Toh Beach.

Om wakker te worden met dit strand, is absoluut geen straf. In tegenstelling tot de eerdere stranden die ik heb verkend, valt me op dat het zand hier een stuk fijner is. Samen met de rotsblokken, het kristalheldere water en de aangemeerde vissersboot, is dit een buitengewoon fijne plek om te ontspannen.

Taa Toh Beach
En nog eentje voor de liefhebber 😉

Het vervolg

Na enkele foto’s gemaakt te hebben, liep ik terug naar boven om vanuit daar naar Freedom Beach te wandelen. Dit kan trouwens ook via het water als je om de rotsblokken heenloopt.

Freedom Beach

Uitzicht Freedom Beach
Het uitzicht op Freedom Beach vanaf boven gezien

5 minuten later kwam ik aan bij het volgende cadeautje van de natuur: Freedom Beach. En daarmee heb ik geen woord te veel gezegd. Zo adembenemend mooi en rustgevend als het hier is, echt zo’n idyllische plek waar ik na mijn verblijf in Bangkok wel even behoefte aan had.

Bij aankomst zie je de heldere zee onder de bomen doorkomen

Je kunt hier goed snorkelen vanaf het strand maar ook gewoon lekker relaxen in de schaduw. Schaduw is hier namelijk voldoende door de aanwezige bomen. Als ik deze bomen van dichtbij bekijk, zie ik vlinders zo groot als vogels. Dit is sowieso iets dat me is opgevallen op Koh Tao, de fabelachtig mooie vlinders die op het eiland te vinden zijn.

De 2 rotsblokken die aan de rechterkant in het water staan, de vele bomen, de beboste heuvels aan de linkerkant en het kraakheldere water, zorgen voor een setting zoals je ze kent van de bekende vakantiekaartjes of promotievideo’s op Youtube.

Rotsen Freedom Beach
Aan de rechterkant rijzen 2 rotsblokken uit de zee omhoog

Om bij Freedom Beach en Taa Toh Beach te komen, dien je overigens 50 Baht entree te betalen. Echter, als je in een van de resorts verblijft, is dit niet nodig.

Helder water Freedom Beach
Echt waar, deze foto is zonder filter 🙂

Over accommodatie gesproken, rond Freedom Beach heb ik even navraag gedaan bij Taatoh Resort & Freedom Beach Resort wat de kosten zijn voor een bungalow met uitzicht op het strand. Uiteindelijk heb ik er een kunnen huren voor 400 Baht per nacht, met de voorwaarde dat ik in ieder geval 5 dagen bleef. Niet slecht toch?

Tip:  voor accommodatie op Koh Tao raad ik je aan om altijd bij het guesthouse zelf te boeken en te onderhandelen. Zo ben je doorgaans veel goedkoper uit dan bijvoorbeeld via Agoda of Booking.com waar de standaardprijzen gelden.

Deze foto maakte ik vanaf het balkon van een van de bungalows
Deze foto maakte ik vanaf het balkon van een van de bungalows Рwat een uitzicht h̬?!

Het vervolg

Na hier enige tijd mezelf te hebben verbaasd over de schoonheid van het landschap, heb ik m’n mountainbike gepakt en ben ik naar Chalok Bay gegaan, ongeveer 900 meter verderop. Omhoog fietsen lukte niet, dus ben ik maar gaan lopen. Zoals ik al zei: het kan behoorlijk steil zijn op Koh Tao 😉 .

Chalok Bay

Aangekomen bij Chalok Bay, valt me behalve het mooie strand op dat er hier veel meer faciliteiten in de buurt zijn vergeleken met Freedom Beach en Taah Toh Beach. Bij de laatste 2 zijn bijvoorbeeld geen supermarkten of lokale eettentjes aanwezig, behalve de restaurants in de resorts.

Chalok Bay, wederom een supermooi strand

Chalok Bay ligt dan ook in een klein dorpje dat Chalok Baan Kao heet. Je hebt langs de hoofdweg onder meer een 7/11, verschillende groente- en fruitwinkeltjes, duikscholen, streetfood-kraampjes en diverse guesthouses.

De baai is net zoals het nabijgelegen Freedom Beach en Taah Toh een pareltje te noemen. Ze is qua grootte het 3e strand van Koh Tao.

Als je richting het zachte zand loopt, zie je aan de rechterkant een zwembadje liggen dat bij een resort hoort. Verder is er de Moon Stone Bar met een prachtig uitzicht over het azuurblauwe (of moet ik zeggen heldergroene?) water:

Moon Stone Bar Koh Tao
De Moon Stone Bar met een heerlijk uitzicht

Leuk feitje: vanaf dit strand kijk je uit op Koh Phangan, Koh Samui en het Ang Thong Marine National Park.

Tip:  de New Heaven Diving School heeft een speciaal opvangprogramma voor schildpadden. De beestje worden dagelijks om 16.00 uur gevoed bij de duikschool. Het is een aanrader om hier eens een kijkje te nemen.

Het vervolg

De tijd was aangebroken voor Sai Daeng Beach, een wederom oogstrelende baai die na een heuvelachtige rit -naja rit, vaak moest ik afstappen- te bereiken is. Toen ik afdaalde richting het strand, kwam ik uit bij deze viewpoint:

Sai Daeng Viewpoint
De viewpoint als je afdaalt richting Sai Daeng Beach

Sai Daeng Beach

Na via een lange trap beneden te zijn gekomen, werd ik beloond met een spectaculair stukje natuur. Of het me nog verraste? Nee, eigenlijk niet 🙂 .

Het zand van Sai Daeng Beach is aangenaam zacht om doorheen te lopen

Ik liep door het fijne zand en ging zitten op een van de minirotsjes. Daar heb ik eigenlijk niets anders gedaan dan naar de zee kijken en genieten van het rustgevende geluid, het oneindige uitzicht en de spectaculaire kleur van het water. Een soort meditatie voor beginners.

En even uitrusten was nodig ook, want ik was volledig doorweekt van het zweet.

Sai Daeng Beach Koh Tao
Sai Daeng Beach gezien vanaf de andere kant – ongeveer in het midden zie je de steen waar ik op ben gaan zitten

Dit is wel een plaats waar ik zou willen blijven, dacht ik op dat moment. Daarom heb ik bij het Sai Daeng Resort navraag gedaan voor wat betreft de prijs. Helaas beginnen de (luxe) kamers hier bij zo’n 3.000 Baht. Een zwembad, snorkelspullen en kajaks zijn daarbij overigens wel inbegrepen. Hoe dan ook is dit niet bepaald mijn budget.

Sai Daeng Beach bewolking
Zomaar ineens werd de blauwe lucht ineens pikdonker

Aan de andere kant liggen nog enkele goedkopere opties, maar ook hier ben je minimaal 1.400 Baht kwijt, zo zei de eigenaar tegen me.

Maar goed, je hoeft hier natuurlijk niet te slapen. Een daguitstapje naar Sai Daeng Beach is goed te doen vanuit bijvoorbeeld Mae Haad of Sairee.

Het vervolg

Na nog even van de rust genoten te hebben, pakte ik m’n tas en liep ik de trap terug omhoog. Ik stapte op de fiets en uit het niets begon het te regenen, een soort tropische stortbui:

Regen Sai Daeng
Op dit moment begon het te gieten, al was het slechts voor 10 minuten

Ik schuilde even onder een afdakje en zo’n 10 minuten later was het alweer gedaan met de neerslag. De lucht werd blauw en het leek net alsof er niets was gebeurd:

Behalve mooie stranden, kom je ook langs dit soort pittoreske omgevingen
Behalve mooie stranden, kom je ook langs dit soort pittoreske omgevingen – letterlijk 10 minuten na de regen is de lucht alweer blauw

Grote problemen

Ik ben even gestopt bij een groentewinkel voor wat bananen en een wortel. En toen gebeurde er iets dat je als reiziger niet wilt.

Mijn geldtasje was weg. Fuck.

1.000 Baht, mijn pinpas en de sleutel van mijn backpackslotje. En nu? Na een lange speurtocht ben ik uiteindelijk bij het politiebureau uitgekomen waar iemand mijn spullen had afgegeven. Hoeveel geluk kun je hebben?

Het vervolg

Daarna vervolgde ik mijn weg naar 2 strandjes die ik eerder al had bezocht: Ao Leuk en Tanote Bay. Sowieso omdat ik wilde gaan snorkelen bij Ao Leuk. Een andere reden is dat ik nog geen foto’s had gemaakt van beide baaien. Toen ik ben gaan hardlopen (zie boven), kon ik namelijk geen spullen zoals mijn telefoon meenemen.

Voor de foto’s en mijn snorkelervaringen, lees even een stukje terug bij Ao Leuk Bay en Tanote Bay.

Tot slot van deze stranddag, reed ik terug naar het stadje om af te sluiten bij het meest bekende strand onder backpackers: Sairee Beach.

Sairee Beach

Het grootste strand op Koh Tao is Sairee Beach, ze is bijna 2 kilometer lang. En ondanks dat de baai niet bekendstaat als de mooiste van het eiland, ben ik aangenaam verrast als ik aankom.

Sairee Beach Koh Tao
Sairee Beach aan het eind van de middag, net na een buitje

Oké, het is de meest toeristische spot op Koh Tao. Maar als ik er rond 17 uur ben, is er letterlijk niemand te bekennen. Ook op het meest drukke tijdstip van de dag kun je makkelijk een rustig plaatsje vinden.

Helaas zijn er tevens plekken zoals deze:

Sairee Beach vuilnis
Sairee Beach is op sommige gedeeltes een verkapte vuilnisbelt

Maar hoe verder je naar het noorden gaat, hoe minder je dit soort afvalgebieden aantreft. Goed om te weten is dat het zand hier heerlijk zacht is en het water heldergroen. Sairee Beach is wat mij betreft dan ook zeker een bezoekje waard.

Tip:  altijd al willen paddleboarden? Het is te gek om dit tijdens het ondergaan van de zon te doen op Sairee Beach. Je kunt bij diverse shops een board huren.

De zonsondergang bij Mae Haad

Tot slot rijd ik terug naar mijn guesthouse en pak ik nog even de zonsondergang mee vanaf Mae Haad Beach. Dit strand is overigens niet echt bijzonder, maar tijdens het ondergaan van de zon is deze spot zeker een aanrader:

Mae Haad zonsondergang
De zonsondergang vanaf Mae Haad Beach

Haal het maximale uit je reis door Thailand

Ben je op zoek naar routes? En heb jij geen zin in gedoe tijdens de planning van je avontuur? Wil jij simpelweg het maximale uit je reis door de Thailand halen?

Lees dan even verder.

Speciaal voor Thailand-backpackers heb ik namelijk Backpackgids Thailand gemaakt. Dit heb ik gedaan op het prachtige eiland Koh Phangan. Met de insider-tips, gave routes en andere waardevolle info kan ik wel zeggen dat de gids een must is voor je reis. De reacties die ik erop krijg maken me helemaal blij 🙂 .

En als je naast Thailand ook nog naar andere landen in Azië gaat, dan is Backpackgids Azië ook echt een aanrader.

Je hoeft niks meer uit te zoeken, al het belangrijke en tijdrovende voorwerk is voor je gedaan.

In de gidsen vind je onder meer:

Cruciale informatie voor je vertrekt.
Duidelijk uitgestippelde routes waar je direct mee op pad kunt.
Waardevolle transportinfo waarmee je zeeën van tijd bespaart.
 Toffe accommodaties, eetzaakjes en bekende maar ook geheime plekjes.
 Insider-tips, secrets en travel hacks die je gezien moet hebben en waarmee je flink wat geld bespaart.

Backpackgids Thailand

Backpackgids Thailand heb ik geschreven op het Thaise eiland Koh Phangan en is een feestje om te lezen. Klik op de knop voor meer informatie.

Backpackgids Azië

Door reizigers bestempeld als “Het meest veelzijdige product om alles uit je reis door Azië te halen.”

Avatar foto
Over de auteur

Backpacker in hart en nieren. Altijd op zoek naar avontuur. Auteur van diverse succesvolle reisgidsen, waaronder 'Backpackgids Azië', 'Backpackgids Australië' en 'Backpackgids Zuid-Amerika'.

Laat een reactie achter

Over mij

Ik, Robbert, heb begin 2014 alles opgezegd om van reizen mijn leven te maken. Mijn doel is om andere backpackers te ondersteunen en te inspireren met de ervaringen die ik opdoe. Ga jij binnenkort ook op avontuur?

Lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Coaching

Zit jij met vragen? Voel je je ergens onzeker over? Kan jij simpelweg wel wat persoonlijke hulp gebruiken met betrekking tot je reis?

Laat mij je dan 1-op-1 coachen, en ga die reis maken waar je van droomt.

Vertel me meer

Mijn reisgidsen

Al jarenlang schrijf ik avontuurlijke backpackgidsen om backpackers te inspireren en te helpen.

En sinds kort heb ik verschillende bundelaanbiedingen beschikbaar, waardoor je gebruik kunt maken van extreem hoge kortingen.

Vertel me meer

Koop je liever een losse gids? Klik dan op een van de banners hieronder: