Tioman: een heerlijk avontureneiland voor backpackers

Na een maand of twee in Kuala Lumpur geweest te zijn en vooral te hebben gewerkt aan diverse projecten, besloot ik dat het moment daar was: ik wilde naar Tioman afreizen. Ik had behoefte aan zon, zee, strand en simpelweg wat nieuwe avonturen. En de eilanden in Oost-Maleisië bevallen me sowieso erg goed, zo heb ik een fantastische tijd gehad op Perhentian Kecil.

Het leuke is dat ik samen met een local ben gegaan. Iemand die al meerdere keren op Tioman is geweest en me zodoende de beste plekjes heeft kunnen laten zien. Om precies te zijn ben ik er 7 dagen geweest.

In dit artikel ga ik je meer vertellen over de dingen die ik op Tioman heb beleefd. Behalve mijn avonturen, zal ik je tevens enkele tips geven, voor als jij dit tropische jungle-eiland ook gaat bezoeken.

Een lange rit van Kuala Lumpur naar Mersing

Om op Tioman te komen, zal je eerst met de bus naar Mersing moeten reizen. Directe vluchten zijn overigens ook beschikbaar, al is dit aan de prijzige kant.

Ikzelf verbleef even buiten Kuala Lumpur, namelijk in Petaling Jaya. De bussen naar Mersing vertrekken van het TBS-busstation, een dikke 20 kilometer vanaf mijn studio. We besloten om een Grab-taxi te nemen en binnen een half uur waren we er. Het is een busstation dat z’n weerga niet kent. Echt megagroot, net een vliegveld.

We vetrokken om 11 uur en wisten dat de laatste ferry om 16.30 uur zou gaan. Voor de busrit stond 5 tot 6 uur gepland, dus wellicht konden we ‘m nog halen.

Uiteindelijk bleek dit onhaalbaar. We kwamen namelijk even na vijf uur aan in Mersing. Niet dat ik het erg vond trouwens. 2 uur op een ferry en daarna in het donker zoeken naar accommodatie, daar had ik na deze lange busreis weinig trek meer in.

Daarom pakten we een eenvoudig hotelletje -het MG Hotel- en we namen de volgende ochtend om tien uur de boot.

Tip: loop bij aankomst in Mersing even binnen bij Island Connection Travel & Tours. Je kunt daar eenvoudig je ferry-ticket boeken en informatie krijgen over Tioman. De kosten voor een open-retourtje bedragen 70 ringgit.

Tijdens diezelfde busreis raakte ik trouwens met een jongen aan de praat die toevallig ook Nederlands bleek te zijn. Hij gaf onder andere aan natuurkunde te studeren in Nijmegen. Aangezien mijn neefje Joep hetzelfde doet, vroeg ik aan de jongen of hij hem misschien kende. Toeval of niet, maar hij bleek bij Joep in de klas te hebben gezeten en zelfs goed bevriend met hem te zijn. De wereld is soms zo klein hè?

Met de ferry van Mersing naar Tioman

Een van de medewerkers van het MG Hotel besloot om ons een lift te geven naar de haven. Daar aten we nog wat rijst, groenten en mijn favoriete gezouten eendenei. De ferry, met de voor Zuidoost-Azië zo kenmerkende veel te hard staande airco, zat bomvol en een plaats voor twee leek niet meer beschikbaar. Gelukkig mochten we in het bovenste gedeelte gaan zitten.

Fatin, degene met wie ik reisde, had me aangeraden om naar Salang te gaan. Een van de typische kampungs -een kampung is een dorp- op Tioman. Dit vanwege de gemoedelijke sfeer en de goede snorkelmogelijkheden. Nou, dat zag ik wel zitten.

Tip: Tioman is een vrij groot eiland; zo’n 40 kilometer lang en 12 kilometer breed. Je loopt dus niet zomaar even van het ene naar het andere dorp. Maak daarom voorafgaand een keuze op welk gedeelte je wilt verblijven.

Een kaartje van Tioman

Na ongeveer 2 uur varen bereikten we het eiland en stopten we bij Tekek, de bestemming waar de meeste toeristen uitstappen. Het is de hoofdstad van Tioman, maar wat mij betreft zeker niet de leukste plek. Er rijden veel scooters, de afstanden naar bezienswaardigheden zijn groot en ik miste er sfeer. Dit in tegenstelling tot in Salang trouwens.

Tip: wil je pinnen? Enkel in Tekek, vlakbij de luchthaven, is een pinautomaat waar je terechtkunt.

Even na Tekek meerden we aan in Salang. Tijd om de boel te verkennen.

Het gemoedelijke plaatsje Salang

Wat me meteen opviel, is dat er weinig toeristen in Salang rondliepen. Westerse toeristen dan. Het zijn met name locals die je in dit vissersdorpje tegenkomt. Ideaal als je op zoek bent naar gemoedelijkheid en interesse hebt in hoe de lokale bevolking op het eiland leeft. Luxe vind je er in ieder geval niet.

Het noordelijke gedeelte van Salang, vlakbij onze guesthouse (Ella’s Place)
Een vissersbootje in het heldere water van Salang
Een tropische foto van Salang – in de heuvels zie je het later te noemen abandoned resort liggen

Een aanrader is om in de avond de heerlijke en verse seafood van de barbecue te proberen en tegelijkertijd te genieten van uitzicht op de zee. Doe dit bij het Salang Dream Restaurant. De makreel en de inktvis waren echt geweldig. En nog goedkoop ook: voor twee personen waren we minder dan 10 euro kwijt, inclusief rijst, gegrilde groenten, aardappels en wat te drinken. En dan krijg je echt superveel vis.

Heerlijk eten doe je bij het Salang Dream Restaurant

Het meest bekende restaurant in Salang is het Salang Indah Restaurant. Je kunt er prima eten. Let wel op dat rijstgerechten pas na 12 uur in de middag beschikbaar zijn. Daarvoor enkel Westerse ontbijtjes, waaronder een kokosnootpannenkoek met honing.

Na een redelijk lange zoektocht om een leuke accommodatie te vinden, kwamen we terecht bij Ella’s Place. Een rustige plek met basic chalets omgeven door groen én met erg aardige eigenaren.

Ella’s Place: omgeven door groen

Iets wat me te binnen schiet als ik aan Salang denk, zijn de vele katten en poezen die je er ziet. Zoveel, in allerlei kleuren en vormen, heb ik nergens ooit eerder gezien. Verder zal je er regelmatig een varaan door de plaatselijke rivier zien lopen.

Schattig đŸ™‚
Flipflop sized cat đŸ˜€

En dan is er nog het verhaal van het ‘abandoned resort’. Ik heb het over Nadia Inn, een verzameling van bungalows in de heuvelachtige jungle aan de zuidkant van Salang. Ergens in de jaren 90, toen men klaar was met bouwen, ontbrak het de eigenaar aan een vergunning om te beginnen met verhuren.

Het zou er niet veilig genoeg zijn vanwege bouwfouten, en de vereiste vergunning zou nooit komen. Hetgeen wat over is van dit potentiële pareltje van Salang, is een door jungle begroeid complex wat via de rotsen in het water te bereiken is.

Via deze stenen en rotsblokken kom je uit op een weg die omhoogloopt naar het abandoned resort

Het voelt allemaal behoorlijk mysterieus aan, sterker nog, het verhaal gaat dat er geesten rondzweven. Loop er zeker even heen, want boven heb je een schitterend uitzicht op de baai van Salang.

Het uitzicht over Salang vanaf het abandoned resort

Kajakken naar de Segipong Campsite

Een van de leuke activiteiten om te doen is een kajak huren en de omgeving van Salang op eigen houtje verkennen. Snorkelsetje mee en je hebt een geweldige middag.

Het uitzicht vanaf het strand

Wij kozen ervoor om een stukje naar het zuiden af te zakken met als eerste stop de Segipong Campsite. Een mooi klein strand waar we aangesproken werden door een man die ons een grot wilde laten zien. Op blote voeten liepen we achter hem aan en gingen de donkerte in. Daar groef hij wat zand op, zand met opmerkelijke glinsteringen. Volgens hem zou het om goud gaan, maar deze bewering ging mij iets te ver.

Zitten hier goudkorrels tussen…?

Nadat we uit de holte geklauterd waren, bracht diezelfde man ons via de jungle naar een uitkijkpunt en vertelde hij dat hij alv een half jaar in dit ‘back to nature’ gedeelte van Tioman woont. Ga er zeker eens heen en kampeer er een nachtje. Tenten staan klaar.

Daarna doken we het water in om te snorkelen. En wat dat betreft hadden we wél goud in handen. Koralen in allerlei kleuren en talloze vissoorten. Het leek soms wel een felgekleurd bloemenparadijs. Er waren overigens verrassend weinig zee-egels, onderwaterdieren die je normaal juist veel ziet tijdens snorkelen.

Tip: in het zuiden van Salang kun je ook goed snorkelen. Loop vanaf het strand het water in en even later zie je van alles. Verder is er tussen Salang en de Segipong Campsite nog een ‘shark point’ waar je haaien kunt zien.

Het schilderachtige Monkey Bay

We vonden het welletjes geweest en besloten om verder te kajakken naar Monkey Bay, een werkelijk schitterend goudkleurig zandstrand omgeven door jungle en heldergroen water. We hadden de plek helemaal voor onszelf, al waren we niet helemaal alleen. Er liepen namelijk enkele aandachtig kijkende aapjes rond.

Monkey Bay vanuit de kajak gezien

We rustten er wat uit, aten mango’s die we hadden meegebracht en ik deed nog wat burpee’s om mezelf fit te houden. Daarna gingen we weer terug naar Salang. Onderweg stuitten we op twee vissers die inktvissen probeerden te vangen.

Lokale vissers op zoek naar inktvis

Tip: vanuit Salang kun je ook lopen naar de Segipong Campsite en verder richting Monkey Bay. De trail naar Monkey Bay is te vinden in de app Maps.me.

Een bezoek aan het paradijselijke Coral Island

De volgende dag spraken we met een lokale duiker genaamd Joy die we eerder al hadden leren kennen. Hij bood ons aan om mee op de boot te springen en naar Coral Island te gaan. Een paradijsje, als we hem moesten geloven.

Na 20 minuten varen kwamen we aan op een klein eiland dat inderdaad aanvoelde als een paradijs op aarde. Het zand is hier het witst van alle plekken die ik op en rond Tioman heb gezien. Bovendien is het water er kraakhelder. En er waren geen andere mensen te bekennen. Het enige nadeel was dat de lucht niet strakblauw kleurde, al is dit natuurlijk een luxeprobleem đŸ˜‰ .

Het mooie Coral Island – je vaart er in 20 minuten naartoe vanuit Salang

Met z’n drieën snorkelden we en ik besloot richting de nabijgelegen rotsblokken te zwemmen. Mijn snorkelmasker was alleen niet helemaal helder, al wist ik dit enigszins te verhelpen.

Wist je al dat tandpasta een goed middel is om je snorkelmasker weer helder te maken?

De onderwaterwereld vond ik mooi, maar eerder rond de Segipong Campsite was het voor mij net wat indrukwekkender. Wat me met name bijblijft aan Coral Island, is het ultrawitte zandstrand.

Gelukkig hadden we wat nasi goreng meegenomen, aangezien er op Coral Island verder nul voorzieningen zijn. Die rijst had ik wel nodig, want van al dat snorkelen krijg je namelijk best honger.

Tip: je kunt ook een snorkeltour doen waarbij je onder meer Coral Island bezoekt. Dergelijke tours kosten om en nabij de 70 ringgit.

Het weinig boeiende Tekek

Dag nummer vijf begon en we vonden het tijd worden om ook eens ergens anders te verblijven. We hadden het idee om naar Tekek te gaan en daar te gaan snorkelen bij Pulau Renggis. Opmerkelijk was dat we de enige twee waren die in de ferry stapten. En nog opmerkelijker dat het ritje geheel gratis bleek te zijn. De normale prijs is 35 ringgit.

Toen we aankwamen in Tekek, waren het geluiden van motorbikes die me opvielen. Motorvoertuigen had ik in Salang, op een enkele scooter na dan, namelijk helemaal niet gehoord. Zoiets is dan weer behoorlijk wennen. Tot slot zag ik nog iets opvallends: een kraampje waar ze grote, middelgrote en kleine kokosnoten verkochten. Ieder met hun eigen prijs.

Aan het eind van de middag liepen we naar het Berjaya Tioman Resort, vanwaar je naar Pulau Renggis kunt zwemmen om te snorkelen. Echter, halverwege kwamen we tot de conclusie dat het water behoorlijk troebel was. Bovendien voelde Fatin zich onzeker over de nog te overbruggen afstand. We zijn zodoende terug gezwommen naar de kust. Best jammer, want dit eilandje staat bekend als een van de beste snorkelspots rond Tioman. Wellicht ben jij er geweest?

Tip: Fatin vertelde me er in het verleden al enkele keren naartoe gezwommen te zijn. Dit duurt ongeveer een half uur. Het is dus zeker te doen en een tour boeken is daarom niet perse nodig.

De tocht ging verder zuidwaarts over land, en om precies te zijn over een golfcourse. Golfers waren er nauwelijks, wel veel apen. Apen die de aanval op ons leken in te zetten, vermoedelijk vanwege de vrijwel gesmolten chocola die ik in m’n hand had. Gelukkig konden we op tijd wegrennen.

Via een smal pad door de jungle belandden we op een prachtig verlaten strandje en we sloten de middag al zwemmend af. Een van de apen liep doelbewust op mijn rugzak af die ik net op tijd wist te onderscheppen. Als schrale troost had hij onze fles water gepakt.

Het verlaten strand waar we uitkwamen

Al met al is Tekek niet bepaald dé bestemming op Tioman die ik je aanraad om te verblijven. Overall vind ik Salang in ieder geval veel meer charme hebben. Ik zou je een dag aanraden, om Pulau Renggis en enkele stranden te bezoeken. Indien je in Tekek bent, ga dan eten bij een fantastisch seafood-restaurant: Warong Syahirah BBQ Seafood. Slapen heb ik gedaan bij Cheers Chalet en Tioman Peladang Chalet. De laatste is me het best bevallen.

Een junglesafari naar Juara Beach

Op onze laatste dag kozen we ervoor om naar het oostelijke gedeelte van Tioman te trekken, namelijk Juara Beach. Je kunt dit wandelend doen, een trip van om en nabij de 2 uur. Aangezien het al 4 uur was, namen we een jeep-taxi. Met 25 ringgit per persoon een, voor lokale begrippen, relatief dure aangelegenheid.

Tip: om weg te komen uit Tekek heb je drie opties: de scooter, een jeep-taxi of de boot. De jeeps zijn prijzig en vragen op de weg terug zelfs 35 ringgit. Een scooter kost je zo’n 60 ringgit per dag. Je kunt ook een snorkeltour boeken, en aan het eind van de tour op een ander gedeelte van het eiland uitstappen.

De weg snijdt dwars door de jungle en gaat zeker in het begin bijna steil omhoog. Na een minuut of twintig stopten we bij Bushman Chalets, pal aan het strand van Juara. Een schitterende uitgestrekte baai die gescheiden wordt door een heuvel en wat rotsblokken.

Juara Beach

In het zuidelijke gedeelte vind je het Juara Turtle Project waar pasgeboren zeeschildpadden worden vrijgelaten. Mocht je interesse hebben, dan kun je er eventueel vrijwilligerswerk verrichten.

Vlakbij Juara Beach, op 20 minuten wandelen, ligt de Juara Waterfall. Een lekkere spot om te verkoelen, middenin de jungle. De mooiste waterval van Tioman is ze zeker niet, dit is wat mij betreft de Asah Waterfall vlakbij Mukut.

Tot slot wil ik je nog zeggen dat ik de oceaan aan de westzijde van Tioman mooier gekleurd vind dan aan de oostkant bij Juara en Tekek. Echter, bij Juara heb je weer meer kans op hoge golven. Soms kun je er zelfs surfen. Een fijne plek om te overnachten is 1511 Coconut Grove.

Nog enkele tips voor Tioman

• Een bekend dorpje waar backpackers verblijven is Air Batang (ABC). Je hebt er goedkope chalets van 50 ringgit per nacht, al is dit in bijvoorbeeld Salang net zo het geval. Een verschil met Salang is dat je er tevens enkele bars, hostels en kampeermogelijkheden hebt. Persoonlijk vind ik Salang Beach mooier dan ABC Beach en je kunt er beter snorkelen.
  • Van ABC kun je lopen naar Monkey Bay en verder richting Salang. Er zijn meerdere trails om af te leggen, de bekendste is die van Tekek naar Juara of andersom.
  • Wil je de bekendste hoogtepunten van Tioman in een dag zien? Boek dan de Around the Island Tour. In Salang kost je dit 100 ringgit.
  • Behalve snorkelen kun je rond Tioman supergoed duiken. Een goede duikschool is B&J Divers die je zowel in Salang als in ABC vindt.
  • Verwacht niet veel van de Wifi, als die al wordt aangeboden. Ga offline (is mij goed bevallen), of koop een lokale simkaart met 4G.
  • Neem fruit mee. Behalve in bars heb ik nauwelijks plekken gezien waar je fruit kunt kopen.
  • Tijdens de moesson is Tioman gesloten. Locals hebben me verteld dat dit tussen november en eind februari is.
  • De beste reistijd loopt van maart tot en met september. Ikzelf ben in juli op Tioman geweest en heb prima weer gehad. Echter, slechts op 2 van de 7 dagen was de lucht strakblauw.
  • De bootreis van Mersing naar Tioman duurt +/- 2 uur. Blue Water Express is de organisatie waarmee je vaart. Hier kun je de vertrektijden vinden.
  • Vanaf Subang Airport (vlakbij Kuala Lumpur) kun je naar Tioman Airport vliegen met Berjaya Air. Reken op minimaal 350 ringgit voor een enkele vlucht.
  • Lang niet alle accommodaties staan vermeld Booking.com of Agoda. Dit geldt bijvoorbeeld voor Ella’s Place in Salang. Hier vind je alle hotels en guesthouses die je kunt boeken via Booking.com.
  • Vanuit Mersing kun je diverse bounty-eilanden bezoeken die behoren tot het Mersing Marine Park. Aanraders zijn Pulau Besar, Pulau Rawa, Pulau Tinggi, Pulau Aur en Pulau Dayang. Let op: dit zijn kleine eilandjes waar eten en drinken doorgaans relatief duur is. Budgetaccommodaties vind je er soms wel, bijvoorbeeld op het paradijselijke Pulau Aur.

Ben jij al eens op Pulau Tioman geweest? Heb je nog vragen of wil je tips met andere backpackers delen? Laat het weten in de comments.

Avatar foto
Over de auteur

Backpacker in hart en nieren. Altijd op zoek naar avontuur. Auteur van diverse succesvolle reisgidsen, waaronder 'Backpackgids Azië', 'Backpackgids Australië' en 'Backpackgids Zuid-Amerika'.
6 Antwoorden
  1. Floor

Hallo Robbert,

Wij zijn van plan om begin juni naar Tioman te gaan vanuit Singapore.
    Wat zou jij aanraden? De ferry tickets online te boeken of kun je gewoon bij aankomst in Mersing een ticket kopen en ook dezelfde dag nog op de ferry stappen?

Hoeveel dagen heb je nodig voor Tioman?
    Als we er bijv 3 nachten zouden blijven welke plek zou je dan aanraden om te verblijven?

Alvast bedankt.

Groet Floor

Hey Floor,

Leuk!

Die tickets kun je eenvoudig lokaal kopen. Check even de vertrektijden via de link die ik in het artikel heb gezet. Ik zou naar Salang gaan. 3 nachten is niet genoeg om alles te kunnen zien, maar je hebt dan zeker een leuke tijd in Salang en omgeving.

Veel plezier đŸ™‚ .

1. Floor

Hoi,

Bedankt voor de informatie.
        Op die link van jou is er niks beschikbaar maar wel via easybookers. Is het handig om de tickets dan toch online te kopen?
        En het lijkt me leuk om bij ella te verblijven. Er is geen site zag ik. Is er altijd wel iets vrij?
        Kunnen je in Salang ook een scooter huren?

Groet Floor.

Hey Floor,

Check de vernieuwde link eens, de ferry gaat drie keer per dag en de laatste om 13.30 uur. Ik zou ze niet online kopen, stel dat je om wat voor reden dan ook te laat bent dan gaan ze misschien moeilijk doen. De ferry is ruim en er is altijd wel plaats.

Ella’s Place staat inderdaad niet online, maar toen ik er was verbleef er niemand anders.

In Salang rijden niet of nauwelijks scooters en huren is daar ook niet mogelijk. Dit doe je in Tekek.

Dat hang ervan af…

Tioman is een stuk groter, je kunt er bijvoorbeeld ook met de scooter kunt rondrijden. Op Perhentian Kecil kom je niet eens wegen tegen. Qua stranden heb je op beide eilanden mooie plekken, al vond ik de kleur van het water mooier bij Perhentian Kecil. Maar ja, dit kan natuurlijk ook de vorm van de dag zijn. Qua snorkelen en duiken schat ik de omgeving rond de Perhentians ook hoger in. Verder vind ik Tioman erg vet omdat je naar verschillende afgelegen plekjes kunt kajakken. Feestjes hoef je op Tioman niet te verwachten, daarvoor kun je beter naar Long Beach op Perhentian Kecil gaan.

Dus ja, waar ga je voor…?

Laat een reactie achter

Over mij

Ik, Robbert, heb begin 2014 alles opgezegd om van reizen mijn leven te maken. Mijn doel is om andere backpackers te ondersteunen en te inspireren met de ervaringen die ik opdoe. Ga jij binnenkort ook op avontuur?

Lees hier mijn persoonlijke verhaal.

Coaching

Zit jij met vragen? Voel je je ergens onzeker over? Kan jij simpelweg wel wat persoonlijke hulp gebruiken met betrekking tot je reis?

Laat mij je dan 1-op-1 coachen, en ga die reis maken waar je van droomt.

Vertel me meer

Mijn reisgidsen

Al jarenlang schrijf ik avontuurlijke backpackgidsen om backpackers te inspireren en te helpen.

En sinds kort heb ik verschillende bundelaanbiedingen beschikbaar, waardoor je gebruik kunt maken van extreem hoge kortingen.

Vertel me meer

Koop je liever een losse gids? Klik dan op een van de banners hieronder: